اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 252
از صور ، مستلزم ترجيح بلا مرجح بوده و محال است ، پس هر فعل را با صورتي خاص ربطي ضرورتي است .
تقرير صغرا به صورت فوق ، اوّلاً برهان را به وجود چند امر که در
عرض يک ديگر قرار گرفته باشند و با يک ديگر غرض واحدي را دنبال نمايند ،
منوط نمي کند ، زيرا بر اين اساس ، هر فعل به تنهايي نيز از غايت برخوردار
بوده و به همين دليل ، نظير برهان حرکت ، حدوث يا امکان ، با نظر به يک فعل
خاص نيز مي تواند اقامه شود . ثانياً مقدمه نخست را از تمسک به احتمالات
بي نياز نموده و وجود غايت را براي همه حوادث و پديده ها و موجوداتي که
فاقد غناي ذاتي هستند ، اثبات مي نمايد .
کبراي قياس را نيز مي توان به اين صورت بيان نمود : غايت هر فعل
بالفعل موجود است . دليل کبرا اين است که پيوند فعل با غايت ، پيوندي
اعتباري و صناعي نيست ، بلکه پيوند و ربط وجودي است و ربط به يک شيء بدون
وجود آن شيء ، هرگز نمي تواند محقق باشد .
ربط به دو گونه مقولي و اشراقي است ، ربط مقولي به دو طرف نياز
دارد و تحقق آن دليل تحقق دو طرف ، يعني مربوط و مربوط اليه است ؛ ليکن ربط
اشراقي به يک طرف محتاج است و آن طرف فقط مربوط اليه است ، زيرا ربط عين
مربوط است .
ربط ميان فعل و غايت ، اگر ربط اشراقي باشد ، از تحقق غايت گريزي نيست ، زيرا فعل ، مربوط و غايت مربوط اليه است .
براي مثال دانه اي که در زمين کشت مي شود ، نسبت به صوري که در پيش
دارد ، بي تفاوت نيست و با صورتي خاص که درختي ستبر است ، پيوند دارد .
ممکن است بيننده از آينده بذر يا دانه نا آگاه باشد ؛ ليکن بذر و دانه نسبت
به آينده جهتي
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 252