اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 253
خاص را تعقيب مي کند ، زيرا با صورتي خاص پيوند دارد و آن صورت
غايت او است . شکي نيست که غايت بالفعل در موطن دانه و بذر موجود نيست ،
بنابراين ربط بالفعل دانه با غايت ، به وجود بالفعل آن در موطني ديگر گواهي
مي دهد ، پس هر امر داراي غايت بالفعل موجود است .
غايتي که بدين ترتيب براي يک فعل اثبات مي شود ، اگر غايت بالذات
نبوده و خود فعلي باشد که داراي غايتي ديگر است ، حتماً سلسله غايات به
غايت بالذات ختم خواهد شد ، زيرا تا غايت بالذات بالفعل موجود نباشد ، ديگر
غايات که در ربط با او هستند ، فعليّت نخواهند يافت ؛ حال آنکه ديگر غايات
و از جمله غايت فعل مورد نظر ، بالفعل موجود است .
برهان نظم اگر در قالب برهان غايي به صورت مزبور اقامه شود ،
محدوديتهايي که از ناحيه کبرا بر برهان نظم تحميل مي شود ، نداشته و با
تحليل برخي لوازم آن ، به سرعت به وجود حقيقتي راه مي برد که انجام و آغاز
همه امور و بدايت و نهايت همه اشياست . پروردگاري که خلقت همه امور را اعطا
نموده و هدايت همه آنها را عهده دارد است ؛ ( ربّنا الّذى أعطى کل شيء خلقه ثمّ هدى ) .[1]
مصونيت برهان نظم از اشکال شرور
برهان نظم به هر صورت اقامه شود - از جمله صورت پيشنهادي مذکور -
از اشکال شرور مصون است ، زيرا قوام نظم به غايت داشتن فعل يا به ارتباط و
هماهنگي ميان افعالي است که غايت و غرض واحدي را دنبال مي نمايند ، و غايت
داشتن و ربط ميان فعل و غايت ، با خير يا شر بودن آن غايت ملازم نيست .