اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 20
بود ؛ گرچه متعلق علم و محکيّ وجود ذهني ، مي تواند مادي يا مجرد باشد .
منکران توحيد يا وحي و نبوّت ، در اثر حصر موجود در ماده و نفي
موجود مجرّد ، به انکار مبدأ غيبي مبتلا شده و وحي و نبوّت را نيز نپذيرفته
، آن را انکار مي نمايند . قرآن کريم پندار مادي گرايانه گروهي از
اسرائيلي ها و نيز عده اي از مردم وَثَني و صَنَمي حجاز را بازگو مي نمايد و
در بخشي از سخنان خود مي فرمايد : دل هاي اينان شبيه يک ديگر است . بيان
قرآن کريم درباره عدّه اي از اسرائيلي ها اين است : ( يا موسي لن نؤمن لک حتى نرى الله جهرةً
)[1]؛ اي موسى عليه السلام ما هرگز به تو ايمان نمي آوريم ، مگر آنکه خدا
را به صورت روشن و آشکار ببينيم . سخن قرآن مجيد در باره گروهي از بت
پرستان حجاز اين است : ( و قال الّذين لا يرجون لقائنا لو لا انزل علينا الملائکة او نري ربّنا ، لقد استکبروا في انفسهم و عتو عتوّاً کبيراً
)[2]؛ کساني که اميد ديدار ما ( معاد ) را ندارند ، چنين گفتند : چرا
فرشتگان بر ما فرود نيامدند ، يا پروردگارمان را نمي بينيم ، اينان به
تحقيق استکبار کرده و بزرگي بيجا نموده و سرکشي و طغيان بزرگ و آشکار کرده
اند .
کلام قرآن در باره کساني که تفکر مادي داشته و در طول تاريخ سخناني مشابه دارند ، اين است : (
و قال الذين لا يعلمون لو لا يکلّمنا الله او تأتينا ءاية کذلک قال الذين
من قبلهم مثل قولهم تشابهت قلوبهم قد بيّنا الآيات لقوم يوقنون ) 3
؛ کساني که به حقايق غيبي پي نبرده و از معارف الهي آگاهي ندارند ، چنين
گفتند : چرا خداوند با ما سخن نمي گويد ، يا نشانه خاص وحي و نبوّت ، مثلاً
براي ما نمي آيد . اين چنين گفتند ، کساني که قبل از اين ها بودند ، دل
هاي آنان شبيه هم است ( در نتيجه ،