اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 19
نتيجه آن درست است ؛ ليکن چون يکي از دو مقدّمه يا هر دو فاقد
پيوند با مطلوب بوده و يکي از آنها يا هر دو ، فاقد عنصر محوري هدف است ،
نتيجه اي که از قياس به دست مي آيد ، در عين صحت مطلوب نيست ؛ يعني هدفي که
مستدِّل ، براي وصول به آن برهان اقامه کرده ، غير از نتيجه اي است که از
قياس ارايه شده به دست آمده است .
فرق بين نتيجه و مطلوب ، بعد از احراز وحدت آن دو در اين است که
آنچه از برهان حاصل مي شود ، قبل از ترتيب قياس و سير منطقي « مطلوب »
ناميده مي شود و بعد از تماميّت نصاب قياس و وصول به آن ، نتيجه خواهد بود و
اگر اتحاد آن دو احراز نشود ، نتيجه غير از مطلوب است ، بنابراين ، بعد از
تماميت قياس ، لازم است نتيجه با مطلوب تطبيق شود و براي آنکه از احتمال
عدم تطابق آن دو مصون باشيم ، لازم است متن قياس به طور دقيق رعايت شود تا
هر کدام از دو مقدّمه ، واجد برخي عناصر محوري مطلوب باشند .
برهان اگر به صورت قياس استثنايي ارايه شود ، لازم است تلازم مقدم و
تالي در شرطيّه متصله و تنافي آن ها در منفصله اثبات گردد و بطلان تالي
کاملاً مدلّل شود و اشتمال هر کدام از شرطيّه و حمليّه بر عنصر محوري مطلوب
، احراز شود تا نتيجه به دست آمده ، عين همان مطلوب باشد و همان طور که
اشاره شد ، اختلال برخي براهين ، در فقدان بعضي شروطِ ياد شده است .
دوم . تشابه قلوب و تماثل شبهات
موجود يعني چيزي که از هستي بهره اي دارد ، دو قسم است : مادي و
مجرّد . البته براي تجرّد مراتبي است که هر کدام از موجود مثالي ، عقلي و
الهي ، خود مصداق آن هستند . حقيقت شناخت مجرد است و هرگز علم و نيز وجود
ذهني ، مادّي نخواهد
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 19