اکنون مطالب مقدّمه که به منزله رساله اي جداگانه است، در طي چند اشاره ، به علاقه مندان تفکر عقلي تقديم مي شود .
يکم . قياسات اقتراني و استثنايي
صراط مستقيم که از گزند اختلاف و آسيب تخلّف مصون است، راهي است
که ارتباط آن با هدف همچنان محفوظ است و کم ترين انحراف از آن ، مايه
محروميت از مقصود است. هر برهاني که بر مطلوب اقامه مي شود ، شرايطي دارد
که بدون نصاب کامل آن ها ، صراط به هدف ، مستقيم نخواهد بود ، خواه اصلاً
به نتيجه سودمندي نرسد ، يا آنکه به اثر مفيدي منتهي گردد ؛ ليکن آن اثر
مطلوب نباشد .
براي رسيدن به مطلوب ، برهان اگر به صورت قياس اقتراني تنظيم شده باشد ، لازم است :
اوّلاً صغراي قياس ، از لحاظ مادّه ، واجد شرايط مادّي اي باشد که در مقدمات برهان منطق مُدوّن است .
ثانياً از جهت صورت ، داراي شرايط صوري اي باشد که در اشکال قياس مطرح است .
ثالثاً يکي از عنصرهاي محوري مطلوب را در بر داشته و از آن بيگانه
نباشد ، مشابه اين امور سه گانه نيز بايد در کبراي قياس اقتراني ملحوظ گردد
.
سرّ منطقي لزوم رعايت اين شرايط در پيکره قياس آن است که گاهي قياس
اقتراني در اثر فقدان برخي شروط مادي يا صوري ، اصلاً نتيجه نمي دهد و
گاهي در عين حال که هر دو مقدّمه قياس تام است و قياس منتج بوده و انتاج آن
صحيح و