اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 157
بلکه آيت و نشانه اي از فيض و فضل بي کران خداوندي خواهد بود که همه نعم و منن او قديم است ؛ « و کل منّک قديم » . 1
البته اين قدمت نيز همانند جاودانگي و دوام بهشتيان ، به ذات و
حقيقت ممکنات مربوط نبوده ، بلکه به افاضه و فضل الهي و در نتيجه به وجود
نامتناهي خداوند باز مي گردد و استناد آن به عالم و مخلوقات به حقيقت نمي
تواند باشد ، بلکه به مجاز است ، زيرا اگر قدمت به ذات ممکنات استناد يابد ،
امکان که لازمه ذات و ماهيت آن هاست ، به ضرورت و وجوب منقلب مي شود ؛ در
اين حال آن چه لازمه ذات است ، لازمه ذات نبوده و در نتيجه اجتماع نقيضين
لازم مي آيد که محال است .
بيان فوق در امتناع قدمت مخلوقات ، در صورتي مورد خواهد داشت که يک
موجود ممکن بخواهد به تنهايي از فيض الهي بهره مند شده باشد ؛ ليکن در
سلسله غير متناهي معدّات چنين موجودي نيز وجود نخواهد داشت ، زيرا در تسلسل
تعاقبي ، موجوداتي که در عالم تحوّل و تغيير بوده اند ، در هر يک از حلقات
سلسله به تنهايي در معرض تغيير و تحول قرار داشته و حادث و فاني است ، چون
اموري نظير معناي سلسله يا مجموع مفاهيم ذهني اي هستند که از نظر به کثرات
در ظرف ذهن حادث مي شوند و واقعيتي خارجي مغاير با آحاد سلسله ندارند ، پس
در متن حوادث متوالي زماني هرگز موجودي که توان استفاده از فيض قديم الهي
را به گونه اي که قدمت آن به تنهايي ، فيض نامحدود را ارايه دهد ، وجود
ندارد و بدين ترتيب است که فيض ، فضل و نعم الهي قديم است ، اما مستفيض و
آن چه از فيض الهي بهره مند مي شود ، با نظر به ذات خود ، به طور مطلق ،
مستهلک و فاني بوده و با استفاده از فيض الهي ، در عالم طبيعت که عالم
تغيير و تحول است ، در همه موارد حادث و فاني است ؛ حکيم سبزواري در تبيين
اصل فوق در منظومه مي گويد :
[1] الاقبال بالاعمال . ص 76 ، ( دعاي سحر ماه رمضان ) .
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 157