اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 156
فاعلي هر نسل ، واجب الوجود است که در طول زندگي با آنها همراه است ، ( و هو معکم أينما کنتم ) .[1]
نکته ديگر اين است که شرط و معدّ بودن اشيايي که در عرض ممکنات
موجود هستند ، همانند سببيّت و وساطت اشيايي که در طول آنها موجود مي باشند
، ذاتي آن اشيا نبوده و به ذات آنها نيز مستند نيست و به همان فيض بي کران
و گسترده الهي و امر و فرمان واحد خداوند مربوط است ؛ ( و ما أمرنا إلاّ واحدة
)[2]که در چهره وسايط و شرايط ظهور نموده است و قرآن کريم با عنايت به
همين حقيقت ، سببيت و وساطت شرايط و معدّاتي نظير پدر و مادر يا زارع و
کشاورز را در تکوّن فرزندان يا محصولات کشاورزي ، از ذات آن ها نفي کرده و
به خود نسبت مي دهد ؛ ( أفرأيتم ما تمنون (58) ءاَنتم تخلقونه أم نحن الخالقون ... (59) أفرأيتم ما تحرثون (60) ءأنتم تزرعونه أم نحن الزارعون ) . 3
از طريق برهان امکان و وجوب و پس از اثبات وجود واجب ، مي توان به
تناهي سلسله اسباب و وسايطي پرداخت که بدون انفکاک زماني در طول يک ديگر
مظهر انتقال فيض هستند ، چنان که فارابي بر همين طريق ، به اثبات تناهي سبب
هاي طولي پرداخته است[4]؛ ليکن از اين طريق نمي توان بر تناهي شرايط و
معدّات در سلسله اشيايي که در عَرض يک ديگر واقع شده اند ، استدلال کرد ؛
به همين دليل تسلسل تعاقبي اشيا در طول زمان ، با برهان امکان و وجوب
ناسازگار نيست و در صورتي که اين سلسله نامتناهي باشد ، نه تنها محدوديتي
براي فيض خداوند ايجاد نمي کند ،