اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 136
ادعيه به اقتباس از سوره توحيد و آياتي همانند ( هو الأوّل و الأخر و الظاهر و الباطن )[1]يا ( هو معکم أينما کنتم
)[2]آمده است ، منبع جوشان و چشمه بي پاياني از معرفت را فراهم آورده که
بخشي از آن در طي تاريخ اسلام در عرفان نظري و عملي سالکان و صاحبان تدقيق و
تحقيق ، در قالب نظم و نثر تدوين و تنظيم شده و ادب و فرهنگ غني اسلامي را
بارور نموده است .
اگر در اين فرهنگ به مفاد تعاليم ياد شده ، ذات احديت در پرده عمي ، غيب همه غيوب است ، به گونه اي که « لا يدرکه بعد الهمم و لا يناله غوص الفطن
»[3]، اولين تجلي ذاتي او علم و آگاهي است و اولين ظهور فعلي و عيني او در
جهان خارج ، عقل کلي است ، به گونه اي که اعيان ثابته موجودات در حضرت
علميه به علم ذاتي حق آشکار مي شوند و اعيان خارجي اشيا در عالم اعيان به
افاضه عقل ظاهر مي گردند ؛ « أوّل ما خلق الله العقل
»[4]، و اگر در قوس نزول ، فيض الهي از علم و عقل گذر کرده تا به طبيعت و
مُلک جهان واصل مي شود ، در قوس صعود نيز جز با استعانت از عقل و علم ، نمي
توان به بارگاه قدس الهي راه يافت ، چنان که « [ العقل ] ما عبد به الرحمن
و اکتسب به الجنان »[5]، عقل همان است که خداوند به آن عبادت شده و بهشت
به آن کسب مي شود .
همان گونه که اشاره شد ، اگر در اين فرهنگ همگون و هماهنگ در لسان
سرمستان وصال ، از تحقير عقل و مانند آن سخني به ميان مي آيد ، به معناي
نفي