اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 102
آن عاجز است ، پس راهي براي اثبات جوهر بودن آن نيز وجود نداشته و ادعاي جوهر بودن نفس ادعايي بي دليل است .
کاوش درباره جوهر يا عرض بودن نفس ، کاوش پيرامون ماهيّت يا
مفاهيمي است که پس از آگاهي به حقيقت و اصل واقعيت نفس ، در رتبه متأخر
انجام مي شود و اين کاوش در حوزه اموري واقع مي شود که به وجود ذهني موجود
بوده و از نحوه اي اتحاد با نفس ، نظير اتحاد ماهيت با وجود يا مفهوم با
مصداق برخوردار هستند ؛ البته درباره اين امور مجال بحث و گفت و گو فراوان
است و اين سلسله مباحث از اوليات و بديهيات آغاز شده و در مسير دانشهاي
نظري به پيش مي رود .
انتزاع و تعميم عليّت
همان گونه که ما حقيقت خود را به دانش حضوري يافته و مفهوم « من
» يا نفس را از آن انتزاع مي نماييم ، به حقيقت عليت نيز از مشاهده حضوري
واقعيت خود و شئوني که به آن مربوط است ، پي مي بريم .
حقيقت عليّت همان ربط و پيوند ضروري اي است که بين واقعيات خارجي
محقق است و مفهوم عليت که از شهود ربط شئون نفس با حقيقت آن انتزاع مي شود ،
از مفاهيم بديهي و اوّلي است که چنين ربط عِلّي و معلولي ، هرگز از طريق
استدلال مفهومي و براهين عقلي قابل اثبات يا نفي نيست ، زيرا در هر استدلال
به ترتيب و چينش مقدمات و ترتب ضروري نتيجه بر مقدمات ، يعني به عليّت
مقدمه براي نتيجه اعتماد مي شود و اگر اصل عليت مورد ترديد باشد ، هرگز نمي
توان با اعتماد به آن به اثبات آن پرداخت ، چنان که ترتيب مقدمات بر ابطال
عليّت نيز جز با استعانت از اين اصل و اعتماد بر آن ممکن نيست .
« صدر المتألهين » با توجه به خصوصيت ياد شده ، بر اين نکته تصريح مي کند
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 102