اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 153
حكومت با حكومتهاى ديگر دارد , خصوصا با توجه به اين كه در اين نوع از حكومت ,
حق حاكميت مختص به خداوند مى باشد , معلوم مى شود كه تمسك به عموم آيه شريفه
﴿ و امرهم شورى بينهم ﴾ - ( جهت اثبات حاكميت مردم بر مردم , از قبيل تمسك به عام در شبهه مصداقيه
نمى باشد , بلكه از قبيل تمسك به عام در موردى است كه يقينا خارج از مصاديق آن
است , و اين گونه تمسك بديهى البطلان است . يعنى آن شبهه كه در نظر اول به
صورت تمسك به عام در شبهه مصداقيه است , بعد از استدلال در نظر دقيق تر , به
عنوان تمسك به عام در مورد مقطوع العدم مطرح مى شود .
شبهه نقض برهان عقلى و دفع آن
ممكن است گفته شود , اگر به برهان عقلى , وجود اسلام شناسى كه عامل و مجرى
قوانين الهى باشد , در همه زمانها براى انسانها ضرورى باشد , بايد در طول
تاريخ , زمين از رهبرى الهى خالى نباشد , و حال آن كه بعد از رحلت پيامبر -
صلى الله عليه و آله - به استثناى دوران كوتاه حاكميت امير المؤمنين و امام
حسن مجتبى - عليهماالسلام - كسانى كه عهده دار رهبرى الهى باشند وجود نداشته اند .
و به عبارت ديگر , هر چند كه بعد از رحلت پيامبر اكرم - صلى الله عليه و آله
- اسلام شناسانى كه
عامل به اسلام بوده اند , وجود داشته اند , ليكن مطابق مفاد برهان , علاوه بر شناخت
اسلام و عمل به آن , قدرت بر تدبير و رهبرى نيز ضرورى است .
پاسخ شبهه اين است كه اشخاصى كه علاوه بر دو شرط
اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 153