اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 152
3 - حكومت الهى كه حوزه فعاليت آن , علاوه بر افعال , شامل اخلاق و عقايد
افراد نيز مى شود . يعنى هم در محور عقايد مردم ارائه برنامه دارد , و هم براى
اخلاق و رفتار آنها قانون و قاعده مقرر مى نمايد . اين نحوه از حكومت نه حق حاكمى
است كه با زور پيروزى به دست آورده است , و نه حق مردمى است كه محكوم به
قوانين آنند , بلكه حق خداوندى است كه پروردگار آدميان است . لذاست كه در
اين نحو از حكومت , بر خلاف تمامى حكومتهاى رايج , بين حاكم كه نبى و يا امام
, و يا مجتهد عادل است , با عوام اجتماع , چه در بخش تقنين و يا افتاء , و
چه در بخش ولايت و رهبرى هيچ فرقى نيست . يعنى ولى و عامى , هر دو به نحوى
يكسان محكوم به احكام الهى و ولائى اند , بدون آن كه ولايتى , بر تعيين و تنظيم
آنها داشته باشند .
به دليل همين تساوى است كه امير المؤمنين على - عليه السلام - فرمود : ما
هرگز به
شما دستورى نداديم , مگر آن كه قبل از شما خود بدان عمل نموديم , و هرگز شما را
از كارى نهى نكرديم , مگر آن كه قبلا خود منتهى شديم .
و هم چنين به دليل همين شمول و گستردگى حاكميت الهى است كه اطلاق دليل حرمت
رد حكم حاكم شامل همگان حتى فقيه منصوب نيز مى شود . به اين معنا كه ولى فقيه
نيز همانند ديگر افراد اجتماع محكوم به فتوى و يا حكمى است كه بر اساس ضوابط
الهى صادر مى نمايد .
با توجه به ويژگيهاى حكومت الهى , و امتيازاتى كه اين نوع از
اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 152