اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 91
روحى
و در حديث ديگر
اول ما خلق الله هو الهوى
و در حديث ديگر از روضه كافى رجلى شامى از امام باقر ( ع ) از اولين مخلوق
مى پرسد گفتار امام به اين جمله ميرسد
ولكنه اذ لا شى ء غيره وخلق الشى ء الذى جميع الاشياء منه وهو الماء الذى خلق الاشياء
منه ,
الحديث , و نيشابورى در تفسير غرائب القرآن در تفسير سوره ن والقلم آورده
است
اول ما خلق الله جوهره
الخ و در الدر المنثور از ابن عباس روايت كرده است كه قال قال رسول الله (
ص )
ان اول ما خلق الله القلم والحوت
الحديث
و احاديث ديگر نيز از اين قبيل روايت شده است و همه آنها اوصاف و نعوت يك
چيزند و اسامى يك مسمى اند كه باعتبارات مختلف هر اسمى به صفتى و حقيقتى
اشارت دارد
مشو احول مسمى جز يكى نيست *** اگر چه ما بسى اسما نهاديم
علامه دهدار در رساله قضا و قدر در بيان اقبال و ادبار حديث شريف عقل بسيار
دقت نظر بكار برده است كه تمهيدى لطيف و شگفت در مسئله قضا و قدر است هر چند
حديث شريف را محملهاى ديگر نيز بهمان پايه بلند تفسير و شرح دهدار است , آرى
گفتار سفراى الهى چنين است كه براى خواص در صدق مقام شامخ ولايت الهيه آنان خود
معجزه اى با هراست دهدار در رد جبرى مفرط و تفويضى مفرط از حديث شريف عقل و
امر به اقبال و ادبار نتيجه گرفته است كه : اقبال عقل كه نسبت وجود ممكن است
منبع جميع خير است و امتثال او امرش از اين روى است , و ادبار عقل كه نسبت
بازماندگى و روى به سوى خود آوردن ممكن است منبع جميع شر است و ارتكاب نواهيش
از اين روى است
بيان اقبال و ادبار عقل به حدس راقم
به حدس اين كمترين حديث اقبال و ادبار عقل ناظر به يكى از دقائق اسرار خلقت
است بيان آن به اختصار اين كه اقبال و ادبار آن اشارت به جزر و مد درياى هستى
است كه يك آن آرام نيست
كل يوم هو فى شان ,
تجدد امثال و مثال و آيت آن كه حركت در جوهر است در اين معنى دو شاهد عدل اند
و دو اسم شريف قابض و باسط دو حاكم مطلق
والله يقبض ويبصط واليه ترجعون
( بقره 245 )
اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 91