responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي    الجزء : 1  صفحة : 37
مخلوقات , در شكل موجودات كوچك و محدود و ناقصى مى ديدند . عده اى گاو را مى پرستيدند به عنوان خدا , عده اى يك گاو پر خور قطور , هيكل مند را مى پرستيدند بعنوان خدا , عده اى بت چوبى و سنگى يا هر نوع بت ديگر را , بنابراين خدا را بر طبق اجابت فطرت دعوت فطرت , اجابت مى كردند و مى پرستيدند اما اين خدا را بدرستى نمى شناختند , گمراهى از اين بزرگتر و واضح تر چه مى شود و كسانى در نام او فرومانده و به او نرسيده بودند . يك نوع انحراف در ذهن مردم خدا جو و خداشناس همين مى تواند باشد كه در اسم خدا فرو بمانند و نتوانند از اسم به آنطرف تر بروند , يك نمونه اش را مادر دورانهاى باستانى و قديم مى بينيم مثلا آن كسانيكه با وجود خدا بطور مبهم آشنا بودند چون نمى توانستند خدا را درست بشناسند الله را همين اسم الله يا اسم منان را يا اسم اله را مى گرفتند و اسم را مى پرستيدند . اگر از آنها مى خواستى كه مصداق اين اسم را برايت معين بكنند از حقيقت خدا چيزى نمى دانستند لذا اين اسم را در اين بت يا آن بت يا آن بت منعكس مى يافتند و نمونه ديگرش را ما مى توانيم امروز در بعضى از ايدئولوژيهاى التقاطى ببينيم كه اينها خدا را قبول مى كنند اما اگر از آنها بپرسى كه خدا چيست ؟ مى بينى در مفهوم خدا در معنا و مضمون اين كلمه در مى مانند , خدا را به معناى كل وجود معنا مى كنند خدا را به معناى قوانين حاكم بر طبيعت معنا مى كنند , خدا را به معناى سنتهاى علتى و معلولى كه در طبيعت و تاريخ و انسان وجود دارد معنا مى كنند , خدا را با معناى واقعى خودش يعنى آن ذات مستقل واجب الوجود و ترديد ناپذير كه آفريننده اين عالم است و نه خود اين عالم , با اين مفهوم برجسته فلسفى قابل استدلال نمى -

اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي    الجزء : 1  صفحة : 37
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست