اسم الکتاب : انديشه سياسي امام خميني (قدس سره ) المؤلف : جهان بزرگی، احمد الجزء : 1 صفحة : 5
انسان تنها در برابر ذات اقدس حق بايد تسليم باشد و از هيچ
انسانينبايد اطاعت كند مگر اينكه اطاعت او اطاعت خدا باشد. بر
ايناساس هيچ انساني هم حق ندارد انسانهاي ديگر را به تسليم در
برابرخود مجبور كند. ما از آن اصل اعتقادي اصل آزادي بشر راميآموزيم
كه هيچ فردي حق ندارد انساني و يا جامعه و ملتي را ازآزادي محروم
كند، براي او قانون وضع كند، رفتار و روابط او را بنابه درك و
شناخت خود كه بسيار ناقص است يا بنا به خواستهها واميال خود تنظيم
نمايد.
طرح دوّم
قانونگذار مقدس اسلام نقطه عزيمت در رابطه باقانونگذاري بر
اعمال و رفتار انسانها را بر آزادي گذاشته است كه دراصطلاح فقهاء،
اصولي مانند: «اصاله الاباحه»، «اصاله الحليه»، «اصالهالبرائه» و
«قاعده لاحرج» بر اين عزيمت دلالت ميكنند. يعني فردانساني در
انجام هر عملي آزاد است مگر آنكه دستوري به محدوديتاين آزادي
رسيده باشد.
طرح سوّم
اينستكه قدرت مطلقي وجود نداشته باشد كه همقانونگذار باشد هم
مجري قانون و هم ضامن قانون. يعني به گونهايتفكيك قوا وجود
داشته باشد كه اسلام آن را تضمين مينمايد. زيرا ازنظر مكتب هدايت
قانونگذار خدا است، مجري قانون پيامبر، امام ياوليفقيه و ضامن
قانون قاضي جامعالشرايط كه حتي بر پيامبر و اماماست كه قضاوت او
را ساري و جاري بدانند. بنابراين مردم زير باررفتار غيرانساني حاكم
يا آدمهاي خودسر نميروند:
هيچكس حق ندارد كسي را بدون حكم قاضي كه از روي
موازينشرعيه بايد باشد توقيف كند يا احضار نمايد، هر چند مدت توقيفكم
باشد. توقيف يا احضار به عنف جرم است و موجب تعزيرشرعيت است.
طرح چهارم
آزادي تفكر و عقيده. انسان را از نظر تكوينينميتوان از تفكر
منع نمود و تفكر هر چه و هر وقت باشد آزاد است.«امام» هيچگاه ادّعا
ندارد كه كسي را ميتوان از تفكر منع كرد. عقيدهنيز همينگونه است.
قسمت عمدهاي از عقيده حاصل تفكر است. اسلامغيرمسلمان را به تفكر
در مورد اسلام دعوت مينمايد امّا آنها را ملزمبه قبول اسلام نميكند
(لا اكراه في الدين). اگرچه از نظر تشريعيعقيدهاي جز اسلام
پذيرفته نيست و اگر چه بحث علمي و ترويجِ علميِهر آنچه فرد
ميانديشد را اجازه ميدهد و اگرچه طرح سؤالاتوبحث و تحقيق و شنيدن
آراء مخالف را ممنوع نميكند اما توطئه،فتنه، حركت خلاف امنيت
جامعه و تشكيل احزاب وابسته و براندازيرا اجازه نميدهد.
«اسلام بيش از هر دين و بيش از هر مسلكي به اقليتهاي
مذهبيآزادي داده است. آنان نيزبايد از حقوق طبيعي خودشان كه
خداوندبراي همه انسانها قرار داده است بهرهمند شوند ما به بهترين
وجه ازآنان نگهداري ميكنيم در جمهوري اسلامي كمونيستها نيز در
بيانعقايد خود آزادند».
«نه حزب توده به واسطه حزب توده بودن و نه بهائي را به
واسطهبهائي بودنش اين محاكم محاكمه كردند و حكم به حبس
كردند.اينها مسائل دارند. حزب توده خودشان آمدند، حرفهايشان را
زدندسابقه دارند اينها. بهائيها يك مذهب نيستند يك حزب هستنديك
حزبي كه در سابق انگلستان پشتيباني آنها را ميكرد و حالا همآمريكا
دارد پشتيباني ميكند اينها همه جاسوسند مثل آنها. اگرجاسوس نباشند
خوب بسياري از مردم ديگر هم هستند كه انحرافعقيده دارند، كمونيست
هستند، چيزهاي ديگر هستند لكن محاكم مابه واسطه كمونيست بودن آنها
يا انحراف عقيده داشتن آنها، آنها رانگرفتند و حبس نكردند».
طرح پنجم
براي رفع موانع آزادي تفكر و عقيده، امر به معروفو نهي از
منكر و جهاد واجب است. به وسيله اين دو بايستي فضايبازي به وجود
آيد كه انسانها بتوانند آزادانه به نداي فطرت خداجويخود پاسخ دهند.
امّا در اين راستا تفتيش عقايد جايز نيست.
(هيچكس حق ندارد) به تلفن يا نوار ضبط صوت ديگري به
نامكشف جرم يا كشف مركز گناه گوش كند و يا براي كشف گناه و جرمهر
چند گناه بزرگ باشد شنود بگذارد و يا به دنبال اسرار مردم باشديا
تجسس از گناهان غير نمايد و يا اسراري كه از غير به او رسيده،ولو يك
نفر، فاش كند».
طرح ششم
قاعده سلطنت است. اين قاعده كه از حديث نبوي«الناس مسلطون
علي اموالهم» استفاده ميشود منشأ بسياري از احكاماست. مثلاً انسان
ميتواند در خانه خودش هرگونه تصرّفي را بنمايدمگر آنكه مستلزم ضرر
زدن به همسايه باشد:
اسم الکتاب : انديشه سياسي امام خميني (قدس سره ) المؤلف : جهان بزرگی، احمد الجزء : 1 صفحة : 5