از آن جا كه قرآن مجيد سخن خدا و بهترين هديه از سوى پروردگار
عالميان براى انسان ها است ، ضـرورى اسـت كه در برخورد با قرآن ، نهايت
اهتمام به خرج داده شود و حتى در برخورد با ظاهر اين كتاب مقدس ، توجه خاص
مبذول گردد.
به عنوان مثال ، محل نگه دارى آن در منزل بهترين جاى خانه باشد، به
گونه اى كه در مواقع اسـتـراحـت و غـير آن كوچك ترين بى ادبى نسبت به آن
صورت نگيرد. در چاپ و نشر اين كتاب آسمانى نيز دقت شود و آن را با كاغذ،
صحافى و خط خوب و با كيفيت عالى چاپ و منتشر كنيم و از چاپ آن به شكل
نامناسب خوددارى و جلوگيرى نماييم .
شـارع مـقدس نيز براى رعايت حرمت ظاهرى قرآن ، احكامى وضع نموده كه
رعايت آن ها علاوه بر اداى تـكـليـف شـرعـى ، نـمـايـانـگـر احـتـرام بـه
قـرآن از جـان و دل اسـت . بـرخـى از ايـن احـكـام عبارتند از: حرمت نجس
كردن خط و ورق قرآن و وجوب آب كشيدن فورى آن در صورت نجس شدن ، حرمت قرار
دادن قرآن بر روى نجاست و وجوب برداشتن آن در ايـن صورت ، حرمت نوشتن آن با
مركّب نجس ، وجوب وضو گرفتن براى لمس خط قرآن ، حرمت لمس آن بدون وضو و
ندادن قرآن به كفّار و كسانى كه حرمت آن را نگه نمى دارند.
2 ـ قرائت قرآن
تـاءكـيـدى كـه در مـتون اسلامى درباره قرائت اين كتاب الهى شده ،
نسبت به هيچ كتاب ديگرى نشده است ؛ خداوند متعال در آيه اى مى فرمايد:
آنچه را از قرآن ميسّر و ممكن است ، بخوانيد.(121)
در آيه ديگرى مى فرمايد:
آنـان كـه كـتـاب خـدا را مـى خـوانـنـد و نماز مى گزارند و از آنچه
به آن ها داده ايم ، پنهانى و آشكار انفاق مى كنند، اميدوار به تجارتى
هستند كه هرگز زيان ندارد.(122)
در روايات معصومان (ع )، قرائت قرآن مورد توجه و تاءكيد قرار گرفته است . امام صادق (ع ) مى فرمايد:
قـرآن ، عهد و فرمان خدا با خلق است . پس شايسته است كه هر مسلمانى به اين عهدنامه بنگرد و روزى پنجاه آيه از آن بخواند.(123)
در روايـتـى از رسـول خـدا(ص )، تـلاوت قـرآن ، جـلا و صيقل دهنده دل هاى زنگارگرفته معرفى شده است .(124)
امام صادق (ع ) در مورد اهميت تلاوت قرآن در سنين جوانى فرمود:
كـسـى كـه در سـنـيـن جـوانـى قـرآن تـلاوت كـنـد، قـرآن بـا گـوشـت و خـونـش آمـيـخـتـه مـى گردد.(125)
امام على (ع ) مى فرمايد:
خـانـه اى كـه در آن قـرآن خـوانـده شـود و خـداونـد بـسـيار ياد
گردد، بركتش زياد مى گردد و فـرشـتـه هـا در آن فـرود مـى آيـنـد و
شـيـاطـيـن از آن دورى مـى گـزيـنـنـد و بـراى اهـل آسـمـان ، روشـنـايـى
مـى بـخـشـد، آن گـونـه كـه سـتـارگـان بـراى اهـل زمين مى درخشند، و خانه
اى كه در آن قرآن خوانده نشود و يادى از خدا نگردد، بركتش كم مى شود و
ملائكه از آن روى برمى تابند و شياطين به چنين خانه هايى راه مى
يابند.(126)
ذكر اين نكته لازم است كه آثار و بركات خواندن قرآن تنها به آثار
ظاهرى همچون زياد شدن روزى و زياد شدن سوى چشم منحصر نيست ، بلكه بيش تر
آثار خواندن قرآن در آثار معنوى و باطنى آن است ؛ همانند آثارى كه در همين
حديث شريف به برخى از آن ها اشاره شده است .
براى رعايت بيش تر حرمت قرآن به هنگام قرائت آن ، توجه به نكاتى
ضرورى است ؛ از جمله ايـن كـه قـارى قـرآن ابـتدا به وسيله وضو يا غسل ،
كسب طهارت كند و حتى المقدور، مسواك نيز بـزنـد، سـپس رو به قبله و به حالت
دو زانو يا چهار زانو بنشيند و از دراز كردن پا در هنگام تـلاوت آن
خـوددارى كـنـد. هـمـچـنـيـن قـرآن را روى دسـت بـگـيـرد و يـا روى رحـل
بگذارد و از گذاردن قرآن روى زمين خوددارى كند. پيش از قرائت قرآن نيز
استعاذه نمايد و بگويد: ((اَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ.))