هـنـگـامـى كه قرآن مى خوانى ، از شر شيطان مطرود به خدا پناه ببر.
او بر كسانى كه ايمان دارند وبر پروردگارشان توكّل مى كنند، تسلّطى ندارد.
استعاذه يعنى : پناهنده شدن به كسى كه مافوق انسان است و انسان را از افتادن به دامن خطا و اشتباه حفظ مى كند. امام صادق (ع ) فرمود:
درهـاى گـنـاه را بـا اسـتـعـاذه بـبـنـديـد و درهـاى اطـاعـت را بـا تـسـمـيـه (نـام الهـى را بـردن ) بگشاييد.(128)
نكته ديگر در قرائت قرآن ، تلاوت به نحو ترتيل است كه مورد سفارش
موكّد واقع شده است . قرآن مجيد پيامبرش (ص ) را امر به ترتيل كرده ، مى
فرمايد:
((... وَ رَتِّلِ الْقُرانَ تَرْتيلاً))(129)
و قرآن را با دقّت و تامّل بخوان .
ترتيل يعنى : خواندن با آرامش ، طماءنينه و تدبّر به دور از هرگونه
عجله و شتاب كه دراين صورت ، خواننده و شنونده آن مورد تاءثير قرار خواهند
گرفت . از امام صادق (ع ) درباره آيه مزبور ـ كه امر به ترتيل مى كند ـ سؤ
ال شد. آن حضرت در پاسخ فرمود:
امـيـر مـؤ مـنـان (ع ) فـرمـوده اسـت : يـعنى : قرآن را خوب بخوان و
همانند شعر، آن را به شتاب نـخـوان و مـانـنـد ريـگ ، آن را پـراكنده
نساز، بلكه دل هاى سخت خود را به وسيله آن به بيم و هراس افكنيد و همّت شما
اين نباشد كه سوره را به پايان برسانيد.(130)
از جـمـله آداب تـلاوت قـرآن ، عـلاوه بـر ((صـوت حـسـن ))،
((تـرتـيـل )) و ((تـجـويد))، دقت وتوجه كامل به معناى آن است . قارى بايد
هنگام تلاوت آياتِ بـشـارت دهـنـده ، بـه لطف و رحمت الهى اميدوار شود و
هنگام تلاوت آيات عذاب و وعيد، از درگاه ربوبى طلب آمرزش و گذشت
نمايد.(131)
3 ـ استماع قرآن
يكى ديگر از وظايف مؤ منان در برابر قرآن ، گوش دادن و سكوت كردن هنگام شنيدن كلام الهى است :
استماع به معناى گوش دادن همراه با ميل قلبى است و ((انصات )) به
معناى سكوت كردن براى استماع است . پس وظيفه مسلمانان آن است كه هنگام
تلاوت آيات قرآن ، سكوت كنند و با اشتياق ، بـه آن گـوش فـرادهـنـد؛ زيـرا
ايـن كـار مـوجـب مـى شـود كـه مشمول رحمت حق قرار گيرند و ايمانشان افزون
گردد.
قرآن مجيد به اين حقيقت اشاره مى نمايد كه پيامبران بسيارى هنگام شنيدن آيات الهى به سجده مى افتادند و گريان مى شدند.
آن هـا پـيـامـبرانى بودند كه خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود،
از فرزندان آدم و از كسانى كه با نوح بر كشتى سوار كرديم و از دودمان
ابراهيم و يعقوب و از كسانى كه هدايت كرديم و بـرگـزيـديـم . آن هـا كـسانى
بودند كه وقتى آيات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى شد به خاك مى افتادند،
در حالى كه سجده مى كردند و گريان بودند.
امـام زيـن العـابـديـن (ع ) در تـشـويـق مؤ منان به اين ادب در
برابر قرآن ، كه ناشى از اهتمام شنونده نسبت به كلام الهى است ، مى فرمايد:
كسى كه حرفى از كتاب خدا را بشنود بدون اين كه خود قرائت كند،
خداوند برايش حسنه اى مى نويسد و يكى از گناهانش را محو مى كند و مقام او
را يك درجه بالا مى برد.(134)
4 ـ حفظ قرآن
يـكـى ديـگـر از مـسائلى كه اهتمام مسلمانان را به حفظ حرمت قرآن
نشان مى دهد، حفظ قرآن است . هـرچـنـد بـراى خـوانـدن قـرآن از روى كـتـاب
آسـمـانـى فـضايل خاصى در روايات بيان شده ، اما بر حفظ قرآن در سينه ها
نيز تاءكيد گرديده است . از رسول خدا(ص ) نقل شده كه فرمود: