قرآن مجيد تنها كتابى است كه از زمان صدور آن تاكنون از تـحـريف و دستبرد
در مطالب مصون مانده است . مقايسه اين كتاب آسمانى با ديگر كتب پيامبران (ع
) و كتب بشرى اين حقيقت را به ما مى فهماند.
تورات و انجيل با آن كه كتاب هايى آسمانى بودند و بر پيامبران
الهى ـ موسى و عيسى (ع ) ـ نـازل شـدنـد، امـا در مـدت كـوتـاهـى تحريف
گرديدند. آثار برجسته ادبى و علمى نيز كه در گـذشـتـه مـورد تـوجـه طبقات
خاصى از مردم بوده بدون استثنا، توسطدوستان و دشمنان آنان دسـتـخـوش كـاستى
ها، افزايش ها و جابه جايى كلمات شده و تغييرات فراوانى در آن ها پديد
آمده است ، به گونه اى كه حتى با تحقيقات فراوان نيز نمى توان به درست بودن
يك نسخه كـامـل ، اطمينان داشت . آثار به جا مانده از خيّام ، حافظ، سعدى ،
مولوى و كتاب هاى ديگر از اين شمارند.
قرآن كريم در طول 23 سال نزول تدريجى و از زمان گردآورى و تنظيم
نهايى تا به امروز، شـرايط و اوضاع بحرانى و مخاطره آميزى را گذرانده است و
تاريخ اسلام و فرقه هاى مذهبى دستخوش تحولات بسيارى شده ، در حالى كه تنها
كتابى كه بدون هيچ تحريفى باقى مانده ((قرآن كريم )) است كه خداوند حفظ آن
را خود تضمين كرده است :
بدون شك ، ما خودمان اين ذكر (قرآن ) را نازل كرديم و همانا ما نگهدار آن خواهيم بود.
ايـن آيه كوتاه خود از بزرگ ترين معجزات و دلايل حقانيت اسلام و حفظ
قرآن كريم ازهرگونه تـحـريـف است ؛ چرا كه از ميان همه آثار و نوشته ها،
فقط يكى را از هرگونه دستبردى محفوظ دانسته و امروز پس از گذشت بيش از 14
قرن ، شاهد درستىِ اين سخن هستيم .
نـظـريـه عـدم تـحـريـف قـرآن مـجـيد در اين مرحله نيز نظريه اكثريت
قريب به اتفاق دانشمندان اسـلامـى از هـمـه فـِرق اسـت . دانـشـمـنـدان
شـيـعـى نـيـز قـول بـه عـدم تـحـريـف را پـذيـرفـتـه و بـر آن پـافشارى
كرده اند. شيخ صدوق ، كه رئيس المحدثين ناميده شده ، در اين باره مى نويسد:
اعـتـقـاد مـا ايـن اسـت كـه قـرآنـى كـه بـر پـيـامـبـر(ص ) نـازل
شده همان قرآنى است كه بين دو جلد است و نه بيش تر و هر كس كه به ما نسبت
دهد كه ما مى گوييم قرآن اصلى بيش از اين بوده او دروغگو است .(115)
ديـگـر بـزرگـان شـيـعـه از جـمله كاشف الغطا، فيض كاشانى ، شيخ
مفيد، شيخ بهايى ، شيخ طبرسى ، علاّمه طباطبايى و امام خمينى (ره ) نيز بر
همين مطلب تاءكيد كرده اند.(116)
آداب حضور
در آيـات قـرآن مـجيد و روايات معصومان (ع )، نسبت به اهتمام به
قرآن و آداب حضور در پيشگاه اين كتاب آسمانى ، از جنبه هاى گوناگون تاءكيد
شده است .
خداوند، كلام خود را با اوصافى چون ((عظيم ))، ((مجيد))، ((كريم ))، ((عزيز)) و ((احسن الحديث )) ستوده است .(117)
رسول خدا(ص ) درباره منزلت و حرمت قرآن مى فرمايد:
قـرآن پـس از خـدا، بـا فضيلت ترين و محترم ترين چيزهاست . هر كه آن
را گرامى دارد، خدا را گرامى داشته است و هر كس گرامى اش نشمارد، حرمت
خداوند را سبك شمرده است .(118)
همچنين مى فرمايد:
برترى قرآن بر سخنان ديگر، همچون برترى خداوند بر خلق خداست .(119)
قرآن كريم جلوه گاه نور خداست . امام صادق (ع ) فرمود:
((لَقَدْ تَجَلَّى اللّهُ لِخَلْقِهِ فى كَلامِهِ وَ لكِنَّهُمْ لا يُبْصِرُونَ))(120)
خداوند در كلام خود (قرآن ) بر بندگان خود تجلّى كرده است ، ولى مردم نمى بينند.
ما بايد به محضر قرآن مشرّف شويم و دست نياز به دامنش دراز كنيم و
عاجزانه ازآستانش هدايت بطلبيم . در اين فصل ، براى بيان چگونگى حضور و
رعايت آداب آن در پيشگاه قرآن مجيد به شرح مطالبى مى پردازيم :