قدرت نپردازد , قاعده[ ( الامتناع بالاختيار]) . . . شامل حال وى مى شود
. امااگر به اين معانى پيش از آنكه خطابى در بين باشد بپردازد , قاعده
مزبور شامل حال وى نمى گردد . لكن فرموده ايشان تمام نيست , زيرا عقل
بين موردى كه خطاب موجود باشد و يا خطاب در آينده صادر شود فرقى نمى
گذارد , و در هر صورت بهملاك واحد اين قاعده جارى مى شود . براى مثال ,
اگر مهمان واجب الاكرامى بر انسان وارد شود , عقل حكم مى كند كه ميزبان
بايد وسايل پذيرايى وى را فراهم كند . همچنين است در صورتى كه بداند
مهمان مذكور روز جمعه نزد وى خواهد آمد , كه در اين فرض اگر آن روز به
واسطه تعطيل بودن بازار تهيه وسايل پذيرايى ممكن نباشد , باز هم عقل حكم
مى كند كه ميزبان روز قبل از آن به تهيه وسايل اقدام كند .
بارى , اگر گفتيم قدرتى كه در اتيان واجب شرط است قدرت عقلى
است , عقل مكلف را معذور نمى داند , جز در جايى كه وى مطلقا قادر
نباشد چه قبل و چه حين زمان واجب . اما اگر گفتيم قدرت معتبر در متعلق
تكليف قدرت شرعيه است , بايد ببينيم كه اين قدرت تا چه اندازه در
لسان دليل سعه و ضيق دارد , آنگاهبه همان مقدار سعه و ضيق در پى آن برويم .
اگر در لسان دليل قدرت ذكر شد , اين قدرت شرعيه است . اما اگر
مطلق قدرت بود , بدون آنكه تخصيص بزند , به زمانى دون زمانى يا بدون وجود
قيدى و فقدقيدى و خلاصه آنكه در لسان دليل مطلق قدرت معتبر بود , به طور
مطلق اين حالت مثل قدرت عقلى و عين آن مى شود . و همان طور كه در باب
قدرت عقلى چنانچه قبل از زمان واجب حفظ قدرت نكرده باشم يا تحصيل قدرت
نكرده باشم , عقل مرا معذور نمى دارد . اين چنين قدرت شرعيه , با اين
سعه نيز , مثل قدرت عقلى مى شود . اما اگر قدرت محصور باشد به زمان
واجب , در اينجا هيچ دليلى بر وجوبمقدمات وجوديه قبل از زمان واجب
نداريم , چون دخالت در ملاك دارد , و اگر آن را قبلا بياوريم , بدون
ملاك امرى را اتيان كرده ايم .
در اينجا به مناسبت به بعضى از فروع فقهيه اشاره مى كنيم كه
بزرگان فرموده اند اتيان آنها واجب است و بايد ايجاد شود , در حالى كه
زمان واجب نيامده است . مثلا , در باب وضو فقها گفته اند : اگر من
يقين دارم تا چند ساعت ديگر تحصيل آب