اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 264
امام (عليه السلام) فرمود: زيرا او ديده نمىشود و بازگويى نامش نيز
جايز نيست تا زمانى كه قيام كند و زمين را از عدل و داد آكنده سازد،
همانسان كه از ستم پر شده است. [1]
چنانكه اشاره شد، جهان اسلام در اين دوره از نظر فرهنگى و
گرايشهاى فكرى و اعتقادى در موقعيتى ويژه بهسر مىبرد. در ميان مسائل
اعتقادى، فتنه خلق قرآن و تبليغات زهرآگين گروهايى منحرف مانند غلات،
واقفيه و صوفيه جايگاهى ويژه داشت. امام (عليه السلام) در برابر اين گروه
موضع مىگرفت و به تبيين معارف الهى و حقايق دين مىپرداخت. شمارى از
فعاليتهاى فرهنگى امامهادى (عليه السلام) در اين عصر عبارت است از:
الف. سخنان و نوشتههايى در مسير اثبات حق و پاسخ به شبهات موجود در جامعه;
ب. شركت در مناظره و پاسخ به پرسشهاى مطرح شده از سوى خليفه و عمال وى;
ج. حل مشكلات علمى و فقهى جامعه;
د. تربيت بزرگانى چون ايوببننوح، عبدالعظيمحسنى و عثمانبنسعيد. [2]
زندگى امام حسن عسگرى (عليه السلام)
امامت شش ساله سيزدهمين معصوم (عليه السلام) در عصر زمامدارى
معتزعباسى (255 ـ 254)، مهتدى (256 ـ 255) و معتمد عباسى (260 ـ 256) سپرى
شد. در كارنامه اين سه خليفه كه مقامى تشريفاتى داشتند، نكته مثبتى بهچشم
نمىخورد و همه كارهاى مهم بهوسيله تركان كه گردانندگان اصلى حكومت بودند،
انجام مىشد. [3]
هرچند مهتدى در مقايسه با ديگر خلفاى عباسى، فردى معتدل بود و
از نظر رفتار با عمربنعبدالعزيز مقايسه مىشود; ولى بسيارى از محققان،
ملاحظات سياسى را انگيزه كردار وى دانستهاند. به زندان افكندن و تصميم بر
قتل امام (عليه السلام) ، گواه روشن اين مطلب است . [4] امام (عليه السلام)
تا شبى كه خليفه كشته شد، در زندان بهسر برد.
اوضاع سياسى ـ اجتماعى عصر امام عسگرى (عليه السلام)
[1] تحليلى از تاريخ دوران دهمين خورشيد امامت امام هادى (عليه السلام) ، ص 136 و 137.