اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 157
آوازهخوانى
كه در مجالس لهو و بازيگرى معمول است، اذان و اقامه را بگويد حرام و باطل است.
مسأله
297: هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مىشود چه
همراه خواندن مستحب باشد يا نباشد، بنابراين در موارد زير اذان ساقط مىشود. 1-
اذان نماز عصر روز جمعه هنگامى كه با نماز جمعه يا ظهر همراه خوانده شود. 2- نماز
عصر روز عرفه كه روز نهم ذى الحجة است اگر همراه ظهر خوانده شود. 3- نماز عشاى شب
عيد قربان براى كسى كه در مشعر الحرام است و آن را با مغرب همراه مىخواند، همراه
خواندن و جمع كردن بين دو نماز در سه مورد مذكور مستحبّ است. 4- نماز عصر و عشاى
زن مستحاضه كه بايد آن را بلافاصله بعد از نماز ظهر يا مغرب بخواند. 5- نماز عصر و
عشاى كسى كه نمىتواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند. در اين پنج نماز در
صورتى اذان ساقط مىشود كه با نماز قبلى فاصله نشود يا فاصله كمى بين آنها باشد و
ظاهراً با خواندن نافله فاصله حاصل مىشود.
مسأله
298: اگر براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته باشند كسى كه با آن جماعت
نماز مىخواند نبايد براى نماز خود اذان و اقامه بگويد گرچه اذان و اقامه را
نشنيده باشد و يا موقع گفتن آن در جماعت حاضر نباشد.
مسأله
299: اگر براى خواندن نماز به مسجد برود و ببيند نماز جماعتى كه در مسجد
تشكيل شده بود تمام شده تا وقتى كه صفها بهم نخورده و جمعيّت متفرّق نشده، در
صورتى كه براى نماز جماعت اذان و اقامه گفته شده باشد، نمىتواند براى نماز خود
اذان و اقامه بگويد.
مسأله
300: در جائى كه عدّهاى مشغول نماز جماعتند يا نماز آنان تازه تمام شده
و صفها بهم نخورده است اگر انسان بخواهد فرادى يا با جماعت ديگرى كه برپا مىشود
نماز بخواند با پنج شرط اذان و اقامه از او ساقط مىشود: 1- براى نماز جماعت اوّل
اذان و اقامه گفته باشند.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 157