محمّد
نيز انسان است، امّا نه چون ديگر انسانها؛ بلكه او چون ياقوت در ميان سنگهاست.
پيش
از آن كه پيك وحى در رسد و به تعليم و هدايت خلق برخيزد، به تعليم ربوبى، نيكو
آموخت و به ادبِ ربوبى، شايسته تربيت شد. او خود فرمود: «ادَّبَنِي رَبِّي
فَاحْسَنَ تأدِيبِي». [3]
و به همين ملاك برخى در روزگارِ ما به چنين مقايسه نادرستى دست مىزنند! و على
عليه السلام را با ديگران قياس مىكنند و يا اهلبيت پيامبر صلى الله عليه و آله
را تا حدّ «علماىِ ابرار» تنزّل مىدهند و جالب اين كه، هم اينان حتّى فرقى ميان
شرايط امامت و وظايف و تكاليف اجتماعى امام نمىنهند. و «انتصاب الهى» و «نهادِ
عصمت» را كه شرط امامت است با وظايف امام، كه تحقّقِ قسط و عدالت و گسترش دانش و
آگاهى و تربيت نفوس و تزكيه آدميان است، خلط مىكنند!
[4]