اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 57
لازم
مىآيد. در نتيجه، همه بحث در اين است كه اين گروه خاص آيا خصوص امام معصوم عليه
السلام و منصوبين از طرف آنان است يا اينكه علاوه بر اينها شامل منصوبين به نصب
عام نيز مىشود؟
دليل
هشتم: گسترش مفاسد در صورت تعطيلى حدود
تعطيل
شدن حدود به ارتكاب محرّمات الهى و گسترش مفاسد منجر مىگردد؛ و ترك چنين امرى
مطلوب شارع، و گسترش آن، مبغوض است. مرحوم صاحب جواهر اين مطلب را به عنوان مؤيّدى
مستقل ذكر نموده است؛ امّا مىتوان آن را به عنوان تكميل دليل قبل قرار داد.
اشكال: ممكن است كسى بگويد براى تحقّق غرض از حدود و يا جلوگيرى از انتشار
فساد و گسترش جرم، راههاى عقلايى ديگرى نيز وجود دارد و در هر زمانى ممكن است
مجازات خاصى را براى آن در نظر گرفت؛ و بنابراين، تحقّق چنين غرض مهمّى متوقّف بر
اجراى حدود نيست.
پاسخ: در پاسخ بايد به چند نكته توجّه نمود:
اولًا: برخى از امورى كه در شريعت موضوع براى حدود الهى قرار گرفته است،
ممكن است در نظر عقلا، در برخى از زمانها، جرم تلقى نشود. امروزه مشاهده مىشود
كه در برخى كشورها، برخى از فسادهاى بسيار مهم، مانند زنا و لواط، جنبه قانونى و
رسمى دارد و به هيچ وجه جرم تلقى نمىشود، مگر در برخى از موارد.
ثانياً: ادعاى مهم ما آن است كه لازم است بر همين حدود شرع تكيه شود و در
مواردى كه شارع مجازاتى را جعل نموده است، همان اجرا شود. به تعبير ديگر، شارع
متعال غرضى دارد كه بدون تحقّق حدود الهى، محقّق نمىشود.
دليل
نهم: روايات دالّ بر ترغيب اجراى حدود
در
ميان احاديث، رواياتى وجود دارد كه بر اصل اجراى حدود ترغيب دارند. در اينجا به
دو نمونه از آنها اشاره مىكنيم.
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 57