اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 369
ج:
صدوق رحمه الله در المقنع
فرموده: «يضرب ضربة بالسيف» [1]؛ يك ضربت با شمشير به او زده مىشود.
تعبير
دوم و سوم در برخى از روايات آمده است؛ لذا، آنچه را كه صاحب جواهر رحمه الله
فرموده و بر آن ادّعاى اجماع منقول و محصّل كرده، تمام نيست؛ بلكه بيانات فقها در
مسأله مختلف است.
ادلّهى
مسأله: صاحب جواهر رحمه الله مىفرمايد: بر حكم اين مسأله- يعنى قتل-
مخالفى نيافتم، بلكه اجماع محصّل و منقول بر آن دلالت دارد و به طور استفاضه، هر
دو قسم اجماع نقل شده است. [2] با وجود روايات متعدّدى كه در اين فرع رسيده، اجماع نمىتواند
اصالتى داشته باشد و به عنوان يك دليل مستقلّ به حساب آيد. بايد سراغ روايات رفت و
مفاد آنها را ملاحظه كرد.
در
مجموعِ رواياتى كه در اين فرع رسيده است، چهار تعبير ديده مىشود، كه بر هر كدام،
يك يا چند روايت دلالت مىكند. بايد اين عناوين را ملاحظه كرد؛ اگر ممكن بود بين
آنها التيام و توافقى برقرار كنيم وگرنه در مقام جمع، بايد ببينيم به كدام عنوان
اخذ شود.
عنوان
اوّل: در روايات زير مطرح است:
1-
وعنه، عن محمّد بن سالم، عن بعض أصحابنا، عن الحكم بن مسكين، عن جميل، قال: قلت
لأبي عبداللَّه عليه السلام: الرجل يأتي ذات محرم، أين يضرب بالسيف؟ قال: رقبته. [3] فقه الحديث: اين روايت مرسل است؛ زيرا، «محمّد بن سالم» آن را از «بعض أصحابنا»
نقل مىكند.
جميل
از امام صادق عليه السلام مىپرسد: مردى كه با محارم خود نزديكى كند، با شمشير به