اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 252
اقرار،
كافى مىداند. [1] ابو حنيفه
[2] و ابن ابى ليلى [3] چهار اقرار را لازم مىدانند؛ با اين تفاوت كه ابوحنيفه مىگويد در
چهار مجلس باشد و ابنابىليلى چهار اقرار هر چند در يك مجلس باشد را كافى
مىداند؛ ليكن شافعى [4]،
مالك [5] و بسيارى از فقهاى عامّه تا جايى كه
به ابوبكر و عمر نيز نسبت دادهاند، يك مرتبه اقرار را هم كافى مىدانند.
روايات
زيادى از طريق شيعه و سنّى بر لزوم چهار مرتبه اقرار رسيده است؛ و در مقابل آنها،
فقط يك روايت مخالف داريم كه بايد همه آنها بررسى شود.
روايات
موافق چهار مرتبه اقرار
1-
إنّ ماعز بن مالك جاء إلى النّبي صلى الله عليه و آله فقال: يا رسول اللَّه! إنّي
زنيت، فأعرض عنه، ثمّ جاء من شقّة الأيمن، فقال: يا رسول اللَّه إنّي قد زنيت،
فأعرض عنه، ثمّ جاءه فقال: إنّي قد زنيت، ثمّ جاءه فقال: إنّي قد زنيت، قال: ذلك
أربع مرّات. فقال: أبك جنون؟ قال: لا يا رسول اللَّه. قال: فهل أحصنت؟ قال: نعم،
فقال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله، اذهبوا به فارجموه. [6]
فقه
الحديث: ماعز بن مالك در صدر اسلام نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و
چهار مرتبه به زنا اقرار كرد؛ پس از مرتبهى چهارم، پيامبر خدا صلى الله عليه و
آله به او فرمود: آيا ديوانهاى؟ گفت:
نه.
فرمود: آيا زن داشتى و اين كار را انجام دادى؟ گفت: آرى. فرمود: او را ببريد و
سنگسار كنيد.
در
برخى نقلهاى اهل سنّت اين اضافه آمده است كه پيامبر پس از مرتبهى چهارم فرمود: