خلقت خداوند متعال است. به عبارت ديگر، اين خداى بزرگ است
كه برخى را پسر و برخى را دختر مىآفريند، آيا تغيير جنسيت، به معناى دست كارى در
كار خداوند متعال محسوب نمىشود؟ برخى فقيهان شيعه و سنى به آيه 119 سوره نساء
استناد كردهاند (فليغيرنَّ خلق الله).
به نظر ما، اين آيه شريفه نمىتواند ناظر به بحث تغيير
جنسيت باشد، بلكه با توجه به شأن نزول آيه، تفسير اين آيه از سوى ائمه عليهم
السلام و كلام جمعى از مفسرين شيعه و سنى، خداوند متعال از كارگروهى از افراد مذمت
و نهى مىكند كه برخى نعمتهاى حلال خداوند را برخود حرام مىكردند. براى مثال،
هرگاه شتر ماده چند بچه مىزائيد، پس از به دنيا آمدن بچه پنجم، گوش شتر مادر را
مىبريدند يا چشم آن را در مىآوردند و آن را در راه خداوند قرار مىدادند! و
آنگاه از سوار شدن بر آن و يا استفاده از گوشت شتر، خوددارى مىكردند. به عبارت
ديگر، با اين كار خويش، حلال خداوند را برخود حرام مىكردند. خداند متعال از تشريع
و بدعت گذارى آنان نهى شديد كرده و اين كار آنان را يك عمل شيطانى و تغيير در خلق
الله معرفى مىكند.
مضافاً به اينكه اگر تبديل و ايجاد دگرگونى در خلق خداوند
متعال حرام باشد، لازم مىآيد كه تمام تغييراتى كه ابناى بشر در اشياى دنيا به
وجود مىآورند حرام و مصداق كار شيطانى باشد، در حالى كه بطلان اين سخن واضح بوده
و هيچ كس بدان اعتقاد ندارد.
جمع كثيرى از فقيهان شيعه معتقدند كه تغيير جنسيت فى حد
نفسه حرام نيست. تنها اگر حرمتى در ميان باشد، به دليل ملازمات حرام، مانند لمس
حرام و نظر حرام است. در نتيجه، اگر بيمار، كه خواهان تغيير جنسيت است به اين عمل،
اضطرار داشته باشد، به گونهاى كه راه ديگرى براى درمان وى، جز عمل جراحى تغيير
جنسيت وجود نداشته باشد، تغيير جنسيت براى وى مجاز بوده و از جهت ملازمات حرام،
براى وى منعى وجود ندارد.
سؤال دوم: وضعيت ازدواج پس از تغيير جنسيت يكى از زوجين
چگونه خواهد شد؟