اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 238
ديگر كودكان چنين مسألهاى نبايد رعايت شود.
نكته ديگر اينكه: آيه شريفه فوق گرچه در خصوص اموال يتيم
وارد شده است، ولى به دلالت اولويت، متصدّى امور كودك را موظّف مىكند نسبت به خود
كودك نيز به نحو احسن برخورد نمايد؛ زيرا، بديهى است جان و امور مربوط به آن بر
اموال مقدّم است. در هر صورت، كودكان بايستى مورد اكرام و بزرگداشت واقع شوند و
جايگاه انسانى خود را داشته باشند؛ و حقوق و منافع آنان، زمانى كه در حدّ امكان
رعايت گردد، و مصلحت آنان لحاظ شود، مورد اكرام قرار گرفتهاند.
پس، بيان مصاديق به كار رفته از اصل عالىترين منافع كودك
(مصلحت كودك) در نظام بينالملل حقوق بشر و فقه اماميّه- البته به طور خلاصه- اين
سؤال مطرح مىشود كه منظور و مقصود از اين اصل چيست؟
ج) مفهوم اصل عالىترين منافع كودكان در نظام بينالملل
حقوق بشر و فقه اماميه
از منظر نظام بينالمللى حقوق بشر و كنوانسيون حقوق كودك،
تهيهكنندگان پيشنويس پيماننامه حقوق كودك، درباره تعريف و مفهوم «منافع عاليه»
نظرى ابراز نكردهاند و تاكنون از سوى كميتهحقوق كودك و يا ساير كميتههاى حقوق
بشرى نيز معيارهايى جهت تصميمگيرى در مورد منافع عاليه كودك به طور كلّى و يا تحت
شرايط خاص، تعيين نشده است. اما به طور كلّى اين اصطلاح اشاره دارد به اينكه در
انجام خدمات، اعمال، و سفارشات، بهترين خدمت و نيز بهترين مراقبت از كودك صورت
گيرد. تعيين «بهترين منافع» معمولًا با توجّه به تعدادى از عوامل مرتبط با شرايط
كودكان و مراقبت از ظرفيتهاى بالقوه كودك با ايمنى نهايى كودك و رفاه او به عنوان
نگرانى بزرگتر صورت مىگيرد.
[1] بديهى است هرگونه تفسير از منافع عاليه كودك
در نظام بينالملل حقوق بشر بايد با مفاد كلّى پيماننامه حقوق كودك و ساير اصول
كلّى حقوق كودك- اصل