اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 221
بر اين، تأديب كودك در امور متعارف بايد كمتر از تعزير
افراد بالغ در امور محرّم باشد.
[1] ممكن است اين سؤال در ذهن بيايد كه اگر ملاك
چنين است، اختلاف روايات در تعيين مقدار تنبيه بدنى براى چيست؟
در پاسخ گفته شده است: اختلاف روايات در تعيين مقدار بايد
بر مناسبات، حالات و ظروف مختلفى كه روايات با عنايت و توجّه بهآنها صادر
شدهاند، حمل شود. ملاك كلّى اين است كه هر مقدار كه هدف و مقصود از تأديب بر آن
متوقّف است، انجام شود؛ بعد از فراغ از اينكه بايد به مقدار حدّ شرعى نرسد و
بيشتر از آن چه تأديب به وسيلهى آن انجام شود، نباشد. [2]
علاوه بر آنكه بايستى توجّه داشت هدف از تنبيه در راستاى مصلحت كودك باشد؛ كه در
غير اين صورت، همانگونه كه مرحوم صاحب جواهر نيز بيان فرمودند، تأديب و تنبيه
جايز نخواهد بود؛ و شخص مؤدّب خود ادب مىشود.
پس از بيان اينكه مقدار تنبيه بدنى به صلاحديد مؤدِّب است،
نكاتى وجود دارد كه بايستى مدّ نظر قرار گيرد؛ و آن اين كه:
1. به نظر مىرسد اينكه گفته شد مقدار تنبيه بدنى بر حسب
نظر شخصى است كه كودك را تنبيه مىكند، اختصاص به مواردى دارد كه كودك مرتكب
گناهان شرعى شود- چه گناهانى كه براى آنها حدّ تعيين شده و چه گناهان كبيرهاى كه
اگر بزرگسالان مرتكب شوند، تعزير مىشوند-. و در امور متعارف و آداب اجتماعى، هيچ
دليلى بر تنبيه به بيش از پنج يا شش ضربه- كه از روايت اسحاق بن عمّار و حمّاد بن
عثمان به دست مىآيد- نيست؛ و بلكه مىتوان قائل به تحريم زياده شد، چرا كه چنين
عملى اذيّت محسوب مىشود و بنا بر اصلى كه در ابتداى بحث بيان كرديم، اين كار خارج
از محدوده جواز بوده و ممنوع است.
[1]. محمّد فاضل
لنكرانى، تفصيل الشريعة فى شرح تحريرالوسيلة، كتاب الحدود، ص 337.
[2]. على كريمى
جهرمى، الدرّ المنضود فى احكام الحدود، ج 2، ص 285.
اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 221