اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 131
محسوب نمود؛ و نيز قائل بود كه اين عمل، علاوه بر صدمه
جسمى، تأثيرات منفى روانى نيز داشته است. [1] دادگاه اروپايى همين تحليل را در قضيه «
Y
» [2] كه او نيز توسط مدير مدرسهاش تنبيه شده بود،
ارائه مىدهد؛ در حالى كه دادگاه محلّى استدلال كرده بود ضربه زدن با چوب معقولانه
و صحيح بوده است. اعضاى كميسيون بر اين عقيدهاند كه چنين جراحتى براى يك پسر بچّه
غير قابل قبول است؛ خواه مجازات كننده والدين او باشند يا معلّم مدرسه. [3] در زمينه خشونت خانوادگى نيز در قضيه «A»
[4]- كه فردى به پاها و پشت فرزندخواندهاش به
علّت نافرمانى، ضربه زده بود- دادگاه حكم به نقض مادّهى 3 كنوانسيون داد؛ و بيان
كرد: كودكان و ديگر افراد آسيبپذير شامل حمايتهاى دولتى در رابطه با بازدارى
مفيد و مؤثّر از اينگونه اعمال كه در تعارض با كرامت شخصى است، هستند. [5]
دادگاه اروپايى در ارتباط با اعمال مجازاتهاى بدنى در
مدارس انگليس، همچنين بيان كردهاست:
«صرف اينكه مجازات
بدنى براى مدّتى طولانى مورد استفاده قرار مىگرفته و بيشتر والدين با انجام آن
موافقاند، نمىتواند به عنوان معيارى براى تعيين اين امر قرار گيرد كه آيا
مجازات، تحقيرآميز محسوب مىشود يا نه؟ و نيز، به نظر مىرسد تهديد به مجازات بدنى
تحت شرايط و اوضاع و احوالى خاصّ مىتواند شكلدهنده رفتار غيرانسانى باشد». [6]