اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 44
مى
شود.
به
عبارت ديگر مرحوم ايت الله حكيم قدس مى فرمايد:
شخص،
عنوان عامى دارد و از ماده شَخِص است و شخص نيز آن شبهى است كه از راه دور مىآيد
و چون شجر هم از راه دور سواد، سياهى و شبه دارد، لذا از آن به شخص تعبير شده است.
به
همين جهت، ايشان مىفرمايد: لغويون كلمهى، «آلت» را بگونهاى معنا مىكنند كه،
شامل «شجر» هم مىشود.
به
اصل عبارت ايشان توجه فرماييد:
«من دخول الشجر فى الالات لغة، كما عن القاموس،
ان الالة: الخَشَبُ والشَّخْصُ وعَمَدُ الخَيْمَةِ وقال ايضا: الشخص سواد الانسان
وغيره». [1]
از
داخل شدن درخت در معناى لغوى آلات هم چنانكه از كتاب قاموس بر مىآيد كه آلت به
معناى چوب و شخص و عمود خيمه آمده است و همچنين صاحب قاموس مىگويد: شخص سياهى
انسان و غير انسان است [كه از دور مىآيد] همانطوركه ملاحظه مىشودايشان، براى
اثبات اين نكته بهدو مطلب از كتاب
«قاموس المحيط» فيروزآبادى استشهاد مىكنند؛
فيروزآبادى در آنجا «آلت» را به «چوب»، «شخص» و «ستون خيمه» معنا كرده و در اين
باره آورده است كه:
«... الخَشَبُ والشَّخْصُ وعَمَدُ الخَيْمَةِ
كالآلَةِ» [2] «الشَّخْصُ: سَوَادُ الانْسَانِ
وغيرِهِ تراهُ من بُعْدٍ» [3] «چوب و شخص و ستون خيمه همچون آلت است» «شخصهمان سياهى انسانو غير
انسان است كه از دور ديده مىشود».
[1]. ر. ك. به: رسالة فى ارث الزوجة من الزوج،
آيت الله سيد محسن طباطبايى حكيم (رحمه الله)، نقل شده از مجله فقه اهل بيت، (ع)
شماره 43