احكام
مربوط به نسب، مثل مَحرَميّت و غيره را نيز بتوان از آن نتيجه گرفت و گفت ولد
الزنا به مادرش محرم نيست.
ب.
قاعده الولد للفراش
در
فقه قاعدهاى داريم تحت اين عنوان كه: «الولد للفراش،
وللعاهر الحجر».
اين
قاعده از دو جنبه با بحث ما مرتبط است.
از
يك جنبه، مستند كسانى است كه براى نسب، مفهومى شرعى قائلند.
از
جنبه ديگر، در برخى از شكلهاى تلقيح مصنوعى، مستند براى تعيين پدر قرار گرفته
است.
در
اينجا ابتدا مفهوم و مفاد قاعده را به صورت اجمال، مورد بررسى قرار مىدهيم، سپس
به تناسب، از اين دو جنبه بحث خواهيم كرد.
مستندات
قاعده الولد للفراش
قاعده
«الولد للفراش» يكى از قواعد فقهى است كه در كتب فريقين- شيعه و سنّى- وارد شده و
كليّات آن مورد اتفاق همه فرق اسلامى است. روايات و مستندات آن نيز آن قدر زياد
است كه چه بسا اطمينان به تواتر آن مىتوان كرد. از اين روى، براى دريافت بهتر
مفهوم و مفاد آن، به بيان برخى از روايتهاى مربوط به اين قاعده مىپردازيم.
روايت
نخست
هنگامى
كه معاويه به اميرالمؤمنين عليه السلام اعتراض مىكند كه چرا از زياد، نفى پدر
كردهاى؟ امير المؤمنين عليه السلام در جواب معاويه مىفرمايد: