responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تلقيح مصنوعى المؤلف : فاضل لنكرانى، محمدجواد    الجزء : 1  صفحة : 127

سؤال اين است كه آيا اين گونه تلقيح از نظر فقه جايز است يا خير؟

اقوال در مسأله‌

در اين مسأله اقوال زير مطرح است:

1. قول به جواز به طور مطلق:

برخى معتقدند كه اين شكل از تلقيح مصنوعى، به طور مطلق-/ چه تخمك دهنده همسر ديگر مرد باشد، و يا هيچ نسبت زناشويى بين آنها نباشد- جايز است.

قائلين به جواز، دو گروه هستند:

گروه اول: كسانى كه شكل دوم را جايز مى‌دانند، اين شكل را نيز جايز مى‌دانند.

گروه دوم: برخى از كسانى كه شكل دوم را حرام مى‌دانند، در اين مورد مى‌گويند بعيد نيست كه قائل به جواز شويم.

آيت الله محمدجواد فاضل لنكرانى، بررسى فقهى-حقوقى تلقيح مصنوعى، 1جلد، مركزفقهى ائمه اطهار(ع) - قم، چاپ: دوم، 1389ه.ش.

2. قول به جواز در صورتى كه تخمك دهنده همسر ديگر مرد باشد.

3. قول به حرمت به طور مطلق‌

ما بر اساس ادلّه و مداركى كه خواهد آمد، اين قول را اختيار كرده‌ايم.

دليل قول به حرمت‌

در تبيين دليل حرمت شكل دوم تلقيح مصنوعى، گفتيم كه اين فعل مشمول آيه شريفه: «فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون» خواهد بود.

شكل سوم نيز مشمول همين آيه شريفه است.

در آنجا بيان كرديم كه بنا بر اطلاق آيه شريفه، فقط فرج زن و شوهر

اسم الکتاب : تلقيح مصنوعى المؤلف : فاضل لنكرانى، محمدجواد    الجزء : 1  صفحة : 127
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست