سؤال اين است كه آيا اين گونه تلقيح از نظر فقه جايز است يا خير؟
اقوال در مسأله
در اين مسأله اقوال زير مطرح است:
1. قول به جواز به طور مطلق:
برخى معتقدند كه اين شكل از تلقيح مصنوعى، به طور مطلق-/ چه تخمك دهنده همسر ديگر مرد باشد، و يا هيچ نسبت زناشويى بين آنها نباشد- جايز است.
قائلين به جواز، دو گروه هستند:
گروه اول: كسانى كه شكل دوم را جايز مىدانند، اين شكل را نيز جايز مىدانند.
گروه دوم: برخى از كسانى كه شكل دوم را حرام مىدانند، در اين مورد مىگويند بعيد نيست كه قائل به جواز شويم.
آيت الله محمدجواد فاضل لنكرانى، بررسى فقهى-حقوقى تلقيح مصنوعى، 1جلد، مركزفقهى ائمه اطهار(ع) - قم، چاپ: دوم، 1389ه.ش.
2. قول به جواز در صورتى كه تخمك دهنده همسر ديگر مرد باشد.
3. قول به حرمت به طور مطلق
ما بر اساس ادلّه و مداركى كه خواهد آمد، اين قول را اختيار كردهايم.
دليل قول به حرمت
در تبيين دليل حرمت شكل دوم تلقيح مصنوعى، گفتيم كه اين فعل مشمول آيه شريفه: «فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون» خواهد بود.
شكل سوم نيز مشمول همين آيه شريفه است.
در آنجا بيان كرديم كه بنا بر اطلاق آيه شريفه، فقط فرج زن و شوهر