همان
نكته كه قبلا نيز بيان داشتيم كه دلالت حذف متعلق بر عموم ولو مطلبى مشهور است،
اما پشتوانه علمى ندارد و نمىتوانيم بدان استناد كنيم.
با
ردّ عموميّت حرمت در آيه شريفه، به قرينه تناسب حكم و موضوع مىفهميم كه متعلَّق
حرمت عبارت است از نكاح. به خصوص آن كه در ذيل آيه از جمع كردن ميان دو خواهر نهى
كرده، «وأن تجمعوا بين الأُختين»
و آن قرينهاى مناسب بر همين معناست و معلوم مىشود كه مراد از حرمت در صدر آيه،
حرمت نكاح و ازدواج با اين زنهاست.
اشكال
دوم:
آياتى
كه قبل و بعد از اين آيه است، ظهور خيلى روشنى دارند كه مراد از حرمت در اين آيه
خصوص نكاح است. در آيه 24 همين سوره مىخوانيم:
و
زنان شوهردار نيز بر شما حرام شده اند به استثناى زنانى كه مالك آنها شدهايد، اين
فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده و غير از اين زنان براى شما حلالند كه با
اموال خود