responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 483

امام با اين پاسخ مى خواست به هارون بگويد: فدك رمزى از مجموع قلمرو حكومت اسلامى است، و اصحاب سقيفه كه فدك را از دختر و داماد پيامبر(عليهما السلام)گرفتند، اين كار آنان در حقيقت جلوه اى از مصادره حق حاكميت اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم اجمعين) بود. بنابراين اگر قرار باشد حق ما را به ما برگردانى، بايد همه قلمرو حكومت اسلامى را در اختيار ما بگذارى.

5. تشكيل صندوق بيت المال توسط امام هفتم

گرچه حكومت و قدرت ظاهرى در دست هارون بود، ولى حكومت او فقط بر «تن»ها بود و در «دل»هاى مردم جا نداشت، اما حكومت بر «دل»ها و قلب ها، از آنِ پيشواى هفتم بود و در پرتو محبوبيت گسترده آن حضرت در افكار عمومى، مسلمانان مبارز و روشن بين، خمس اموال خود، و ديگر اموال متعلق به بيت المال را به محضر آن حضرت مى فرستادند براى آن كه به حجم وجوهى كه از نقاط مختلف به حضور امام ارسال مى شد پى ببريم، كافى است به عنوان نمونه، به ارقام زير توجه كنيم:

هنگام شهادت امام كاظم(عليه السلام) مبلغ هفتاد هزار دينار نزد «زياد بن مروان قندى» و مبلغ سى هزار دينار در تحويل «على بن ابى حمزه» (دو نفر از نمايندگان آن حضرت) بود.

علاوه بر اين ها مبلغ سى هزار دينار نيز در تحويل «عثمان بن عيسى رواسى» نماينده امام در مصر بود.[1]


[1] شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 43. در مورد اين كه آيا اين اموال متعلق به بيت المال بود و چرا توزيع نشده بود؟ مرحوم صدوق مى نويسد: موسى بن جعفر(عليه السلام) كسى نبود كه در بند جمع آورى اموال باشد. اين اموال در زمان حكومت هارون و كثرت دشمنان امام جمع آورى شده بود و براى امام مقدور نبود كه همه آن ها را در ميان مستحقان تقسيم كند، مگر در ميان تعداد اندكى كه مورد وثوق و رازدار بودند و خبر اين قضيه از طريق آن ها به دستگاه حكومت هارون درز نمى كرد. از اين رو، اين اموال جمع گرديد و امام نمى خواست گزارش هاى جاسوسان هارون در مورد حمل اموال نزد او و اين كه مردم او را امام مى دانند و او مقدمات قيام برضد هارون را فراهم مى كند، تأييد شود و اگر اين مشكل در كار نبود، امام همه آن ها را در حال حيات خود تقسيم مى كرد. از اين گذشته، همه اين اموال، متعلق به فقرا نبود، بلكه (بخشى از آن ها) اهدايى علاقه مندان امام بود كه صرفاً به عنوان تجليل و تكريم، براى آن حضرت فرستاده بودند (عيون اخبارالرضا، ج2، ص 104).
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 483
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست