responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 140

زياد كه به تناوب; شش ماه در كوفه و شـش مـاه در بصـره حكومت مى كـرد، «سَمُرَة بن جُنْدُب» را به جاى خود در بصره گذاشت تا در غياب وى امور شهر را اداره كند. سمره در اين مدت هشت هزار نفر را به قتـل رسانيد. زياد بـه وى گفـت: آيا نمى ترسى كـه در ميان آن ها يك نفر بى گناه را كشته باشى؟گفت: اگـر دو برابر آن ها را نيـز مى كشتم هرگز از چنين چيزى نمى ترسيدم!

«ابوسوار عدوى» مى گويد:

سمره در بامداد يك روز چهل و هفت نفر از بستگان مرا كشت كه همه حافظ قرآن بودند.[1]

صلح، زمينه ساز قيام عاشورا

اين حوادث وحشتناك، مردم عراق را سخت تكان داد و آن ها را از رخوت و سستى به در آورد و ماهيت اصلى حكومت اموى را تاحدى آشكار نمود.

در همان حـال كه رؤساى قبائل، از آثار و منافع پيمان صلح امام حسن(عليه السلام)بهره مند مى شدند و از بذل و بخشش هاى معاويه برخوردار مى گشتند، مردم عادى عراق كم كم به ماهيت اصلى حكومت بيدادگر و خودكامه معاويه كه با پاى خود به سوى آن رفته و به دست خود آن را تثبيت كرده بودند، پى مى بردند.[2]


[1] طبرى، محمد بن جرير، تاريخ الأمم و الملوك، ج6، ص132.
[2] امام مجتبى(عليه السلام) تمام اين حوادث را پيش بينى مى كرد. او به خوبى مى دانست كه اگر زمام امور مسلمانان به دست بنى اميه بيفتد، سرنوشت تاريكى در انتظار آنان و مخصوصاً شيعيان خواهد بود، ولى مسلمانان تا روزى كه خود با اين حوادث تلخ، رودر رو قرار نگرفته بودند، پى به اهميت قضيه نمى بردند. آنان هنگامى كه با اين حوادث وحشتناك مواجه شدند، تازه متوجه شدند كه فرصت را از دست داده اند و فهميده و نفهميده مقدمات بدبختى خود را فراهم ساخته اند.
حضرت مجتبى (عليه السلام) ضمن خطبه اى كه مشروح آن در صفحات گذشته نقل شد، به اين آينده تاريك اشاره كرده بود: «اگر (به علت سستى و بىوفايى شما) ناگزير شوم زمام دارى مسلمانان را به معاويه بسپارم، يقين بدانيد زير پرچم حكومت بنى اميه هرگز روى خوشى و شادى نخواهيد ديد و گرفتار انواع شكنجه ها و آزارها خواهيد شد....هم اكنون گويى، به چشم خود مى بينم كه فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آن ها ايستاده، آب و نان درخواست خواهند كرد، آب ونانى كه مال فرزندان شما بوده و خداوند براى آن ها قرار داده است، ولى بنى اميه آن ها را از در خانه خود رانده از حق مسلم خود محروم خواهند ساخت».
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 140
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست