responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 81

امير عليه السّلام ميكند بسيار است پس فخر گفته است و اما تفضيل آن بچند دليل ميشود (اول) وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ كه در شأن على عليه السّلام نازل شده است و هرگاه مخصوص باشد بزيادتى فهم مخصوص خواهد بود بزيادتى علم‌ (دليل دويم) آنكه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود كه اقضاكم على عليه السّلام چه قضا محتاج است بجميع علوم پس هرگاه او در قضا بر همه كس راجح باشد در همه علوم بر همه فائق خواهد بود (سيم) آنكه عمر چندين مرتبه در حكم غلط نمود و آن حضرت او را هدايت فرمود و از اين بابت چند قضيه ايراد نموده كه ذكر آنها موجب تطويلست پس گفته است و امثال اين قضايا و خطاها غير على را بسيار ميبود و از آن حضرت هرگز مثل اينها اتفاق نيفتاد (چهارم) آنكه آن حضرت خود ميفرمود بخدا سوگند اگر منصب خلافت براى من مهيا گردد و مسند خلافت براى من آماده گردد هرآينه حكم كنم براى اهل تورية بتورية ايشان و ميان اهل انجيل بانجيل ايشان و ميان اهل زبور بزبور ايشان و ميان اهل فرقان بفرقان ايشان و اللَّه كه هيچ آيه نازل نشده در صحرا و دريا و دشت و كوه و آسمان و زمين و در شب و روز مگر آنكه همه را ميدانم كه در شأن كى آمده و براى چه آمده‌ (پنجم) آنكه افضل علوم علم اصول دين و معرفت خداست و خطب و كلمات آن حضرت مشتمل است بر اسرار توحيد و عدل و نبوت و قضا و قدر و احوال معاد آن قدر كه در كلام هيچ يك از صحابه شمه‌اى از آن يافت نميشود ايضا همه فرق متكلمين منسوبند باو در اين علم اما شيعه انتساب ايشان بآن حضرت ظاهر است و اما خوارج با كمال دورى كه از او دارند همه پيرو اكابر خودند و ايشان شاگردان اويند پس ثابت شد كه همه فرقه‌هاى متكلمين كه افضل فرق اسلامند شاگردان اويند و اما علم تفسير ابن عباس كه رئيس مفسرانست شاگرد آن حضرت است و اما علم فقه در اين علم بدرجه‌اى رسيده بود كه پيغمبر در شأن او فرمود كه اقضاكم على و از آن جمله علم فصاحت است و معلوم است كه هيچ يك از فصحائى كه بعد از او بودند باندكى از درجه او نرسيده‌اند و از آن جمله علم نحو است و معلوم است كه أبو الأسود مدون اين علم بارشاد او تدوين اين علم نمود و از آن جمله علم تصفيه باطن است و معلوم است كه نسبت اين علم باو منتهى است پس ثابت شد كه بعد از حضرت پيغمبر او استاد همه عالم است در همه صفات رضيه و مقامات شريفه و چون ثابت شد كه او اعلم است از همه عالم پس واجب است كه افضل باشد از همه عالم چنانچه حقتعالى فرموده است‌ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‌ ايضا فرموده است‌ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‌ مؤلف گويد پس از اين دو آيه كريمه با ساير آياتى كه گذشت معلوم شد كه مناط

اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 81
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست