اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 48
طبرسی
در مجمع البیان فرموده: لفظ احسان جامع هر خیری است و استعمال آن بیشتر در
بخشش مال و بذل سعی جمیل است. در معنای: «وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ»
با استناد به گفته ابن عباس و مرویّ از امام صادق علیه السّلام، فرموده:
یعنی در صورت امکان، آن را بدون معطلی بپردازند و به امروز و فردا موکول
نکنند. [1] نیز در معنای «إِنْ أَرَدْنا إِلَّا إِحْساناً»، [2] فرموده: معنای آن، نیکویی نمودن برای رفع منازعه است. [3] همچنین
در معنای: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،* [4] فرموده: معنای آن: «و
اوصی بالوالدین احسانا» است، و دلیل آن را یکی «حَرَّمَ» در قوله: «ما
حَرَّمَ رَبُّکُمْ الی آخر آیه» و نهی در «لا تَقْتُلُوا ... لا تَقْرَبُوا
...» در ذیل آیه مزبور، دانسته است. [5] نیز در معنای: «وَ الَّذِینَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ»، [6] فرموده: معنای آن تبعیت از آنان در امور
خیر و دخول در اسلام و پیمودن طریق و راه آنان است. [7] در معنای: «وَ
بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، [8] فرموده: به معنای: «و اوصی بالوالدین
احسانا» است؛ (چرا که) معنای «قضی» و «اوصی» یکی بوده و هر دو امرند. [9] همینطور
در معنای احسان در آیه: «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»،
[10] فرموده: یعنی پاداش در برابر احسان کسی که در دنیا احسان نموده (هر
خیری که انجام داده)، چیزی جز احسان در آخرت نیست. [11] و نیز درباره
نسبت معنای عدل به احسان فرموده: گفتهاند که عدل توحید است و احسان ادای
واجبات. گفتهاند: که عدل در افعال است و احسان در اقوال؛ گفتهاند که عدل
در نصف کردن و نصف خواستن است و احسان در نصف کردن و نصف نخواستن (کمتر از
نصف را خواستن). [12] [1]. مجمع البیان، ج 1، ص 265. [2]. نساء/ 62. [3]. مجمع البیان، ج 3، ص 67. [4]. انعام/ 151. [5]. مجمع البیان، ج 4، ص 382. [6]. توبه/ 100. [7]. مجمع البیان، ج 5، ص 64. [8]. اسراء/ 23. [9]. مجمع البیان، ج 6، ص 409. [10]. رحمن/ 60. [11]. مجمع البیان، ج 9، ص 208. [12]. همان، ج 6، ص 380.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 48