اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 400
فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ج1 439 بُنْیانَهُ
عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِی نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا
یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»، و تفسیر تقوا، ترک نمودن آنچه است که
برای تحصیلش عذابی نیست، به علت دوری نمودن از آنچه برایش عذاب هست. [1] در
معنای تقوا؛ راغب در مفردات گفته است: وقایه، حفظ چیز است از آنچه آن را
اذیت کند و بدان ضرر رساند. تقوا، قرار دادن نفس است در وقایه از آنچه
میترسد. این، معنای حقیقی است. سپس گاهی خوف تقوا نامیده شده و تقوا به
خوف؛ بر حسب نامگذاری مقتضای شیء به نام مقتضیش، و مقتضی شیء به نام
مقتضایش، و در تعاریف شرع، تقوا محافظت نفس از گناه است، و آن، با ترک
نمودن چیزی است که دستور به احتراز از آن داده شده و تمامیت آن، به ترک
بعضی از مباحات است بنابر آنچه روایت است که: «الحلا بیّن، و الحرام بیّن، و
من رتع حول الحمی، فحقیق ان یقع فیه.» [2] فخر الدین در مجمع البحرین
گفته است: تقوا در کتاب عزیز، برای دو معنای خشیت و هیبت آمده، و در آیه
شریفه: «وَ إِیَّایَ فَاتَّقُونِ»، به معنای طاعت و عبادت است، و در آیه
دیگر: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ»، به معنای تنزیه و پاکی دلها از
گناهان است و این معنا، به جز آن دوتای اوّلی، حقیقت معنا در تقواست. [3] در
مقدمه مرآة الانوار و مشکوة الاسرار آورده است: گفتهاند که تقوا در قرآن
عزیز بر سه معناست؛ یکی به معنای خشیت و هیبت که از آن قبیل است آیه:
«اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ.» دوم به معنای طاعت و عبادت، و سوم به
معنای تنزیه و پاکی دل از گناهان، و سپس گفتهاند که این معنای حقیقی
تقواست بهجز دوتای اوّلی. بهطور کلی، گزیده معنای تقوا، اتقاء و
مشتقات آن، به محافظت از بدی و نگهداشتن نفس از افتادن در آن برمیگردد، و
بدین معنا، تقیّه نیز است؛ چرا که تقیّه به معنای پوشاندن حق و اظهار غیر
آن است برای مصون ماندن از اذیّت و بدی، و متّقی، [1]. نور الثقلین، ج 2، ص 268، حدیث 350. [2]. مفردات، ص 568. [3]. مجمع البحرین، ص 91.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 400