اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 37
گذارد
(چون آنان تنها با لطف پروردگار در آمرزش گناه و پوشش بدیهاست که
میتوانند پاک و منزه شوند)، وجود آنان را با ابرار دریافت کرده و هستیشان
را (هم) در مجاورت آنان قرار دهد: «رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ
کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ.» البتّه،
مؤمنان در انتخاب این دعا، از آیات الهی به نیکی الهام گرفتند، از جمله
آنجا که فرموده است: «وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ لِلْأَبْرارِ»، و در
سلسله مراتب ایمان، اگرچه تقوا حایز مرتبهای والاست و متقین هم دارای
درجهای برجسته و عالیاند؛ چنانکه فرموده: «لکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا
رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ
فِیها نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ»، امّا با این حال درجه و مرتبه ابرار،
از همه متقین، برتر و بالاتر است؛ چرا که او میفرماید: «وَ ما عِنْدَ
اللَّهِ خَیْرٌ لِلْأَبْرارِ.»
ج- سه ویژگی الهی، اعتقادی و رفتاری ابرار 1. ویژگی الهی:
ابرار دارای یک رتبه عالی الهیاند که آن رتبه، بندگی خداست: «إِنَّ
الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً»، و این رتبه
بندگی خدا را که خدای متعال در وصف بندگانش بیان فرموده، حقیقتی است که
مافوقی برای آن متصور نیست. این همان رتبهای است که در تشهّد نماز، پیش از
گواهی به پیامبری حضرت ختمی مرتبت، بر بندگی او شهادت داده و میگوییم:
«اشهد انّ محمّدا عبده و رسوله.»
2. ویژگی اعتقادی:
این رتبه عالی الهی، به ازای آن خوی پسندیده و مهذب ابرار است که بر اثر
آن، طاعات، اعمال و عبادات آنان صرفا در مقام بندگی خدا قرار گرفته است و
تنها برای رضای حق انجام میشود و مبرّای از هر نوع شایبه نفع است؛ به
گونهای که در برابر آن، نه انتظار پاداشی در جزای عمل و طاعت خود دارند، و
نه توقّع شکر و سپاس را در سر میپرورانند؛ آنچنان که او میفرماید:
«إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا
شُکُوراً»، و لذا وجه اللّه و رضای خدای متعال مورد نظر آنان است.
3. ویژگی رفتاری و پاداش ابرار:
صبر و شکیبایی، ویژگی خاص رفتاری ابرار است. پاداش آنان در ازای صبری است که در طاعات، اعمال و عبادات برای رضای حق
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 37