در آیات مکّی ملاحظه میشود که جایگاه ابرار، نعمت بسیار است: «إِنَّ
الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ»، و جایگاه فجّار، آنانی که از طاعات الهی سر
باز زده و در معاصی گستاخی نمودهاند، هم در جحیم است؛ در محلی که شعلههای
سهمگین آتش به شدّت زبانه میکشد: «وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ»، و
کتاب ابرار که همه افعال، طاعتها و عباداتشان، بر آن نگاشته شده، با
جلالت و عظمت در مراتبی بلند قرار دارد: «کَلَّا إِنَّ کِتابَ الْأَبْرارِ
لَفِی عِلِّیِّینَ.» تکرار آیه «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ» در سوره
مطففین تأکیدی است بر جلالت ابرار و عظمت جایگاه آنان، و این خود عاملی در
ترغیب و تشویق آدمیان است در تلاش در راستای تطبیق وضع خود با ابرار و
گرویدن به سوی اسلام؛ بهویژه آنکه این آیات در مکّه و در سالهای نخستین
ظهور اسلام و در بین اقوام عصر جاهلی عرب نازل شده؛ مردمی که بتپرستی،
آیین آنان بود و قتل و دزدی را از مفاخر خود برمیشمردند!
ب- موقعیت ابرار نزد مومنان
در آیات مدنی ملاحظه میشود که چگونه اجابتکنندگان دعوت به ایمان،
تقاضایشان از پروردگار این بوده که: از گناهان آنان درگذرد و بر بدیهای
آنان سرپوش