راغب در مفردات فرموده: اثر الشیء، حصول چیزی است که دلالت بر وجود آن
شیء دارد و جمع آن آثار است، نحو قوله تعالی: «ثُمَّ قَفَّیْنا عَلی
آثارِهِمْ بِرُسُلِنا»، «وَ آثاراً فِی الْأَرْضِ»،* و به همین جهت به راهی
که بدان بر پیشینیان استدلال شده، آثار گفته میشود، نحو قوله تعالی:
«فَهُمْ عَلی آثارِهِمْ یُهْرَعُونَ»، و مآثر، آن چیزهایی است که حکایت از
مکارم انسان دارد، و اثر، برای فضل، و ایثار، برای تفضّل، عاریه میشود، و
از آن قبیل است: آثرته، و قوله تعالی: «وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ.»
[5] فخر الدین در مجمع البحرین فی قوله تعالی: «تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللَّهُ عَلَیْنا»، فرموده: «فضّلک
اللّه علینا»: خدای متعال تو را بر ما فضیلت و برتری داده است. قوله:
«یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ»: آنان را بر خودشان مقدم میدارند، و
قوله: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا.»: زندگی دنیا را بر آخرت
مقدّم و برتر میدارند، و در حدیث آمده است: «اذا دخل شهر رمضان، فهو
المأثور.»: وقتی ماه رمضان وارد گردد، پس بر ماههای دیگر فضیلت خواهد داشت
(به آن فضیلت و برتری اعطا شده است)، و تأثیر، به معنای باقی ماندن اثر
است. [6]