اسم الکتاب : معاد و جهان پس از مرگ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 271
و مانند آن، راجع به تجسم اعمال مىيابيم، در چندين مورد به صورت يك حكم كلى
نيز به اين مطلب اشاره شده است از جمله:
1- «وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً؛ آنها اعمال خود را در آنجا حاضر مىبينند». و در واقع هر
چه مىكشند از دست اعمال خود مىكشند و لذا بلافاصله بعد از اين جمله مىگويد:
«وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ احَداً؛ و خداى تو به كسى ستم نمىكند!» [1]
2- «وَ بَدا لَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ
حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛ اعمال سوء آنها براى آنان آشكار خواهد شد و آنچه از مجازات و كيفر الهى را
به باد مسخره گرفته بودند دامان آنها را خواهد گرفت». [2]
3- «يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتًا
لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ؛ در آن روز مردم دسته دسته
خارج مىشوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود». [3]
4- «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا
يَرَهُ! وَ مَنْ
يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ؛ هر كس
به اندازه سنگينى ذرهاى كار نيك انجام داده آن را خواهد ديد و هر كس به قدر
سنگينى ذرهاى كار بدى انجام داده او نيز آن را مشاهده خواهد كرد». [4]
اين آيه مىگويد انسان نفس عمل نيك و بد را خواهد ديد نه سزا و كيفر و پاداش
آنها را، و همچنين آيات قبل، البته ممكن است همه اينها را به عنوان مشاهده نتيجه و
پاداش و كيفر عمل يا مشاهده نامه اعمال توجيه و تفسير كنيم، ولى مسلماً اين توجيه
و تفسيرها بر خلاف ظاهر آيات است، و شاهد و قرينهاى براى آن در دست نيست.
علاوه بر اين روايات زيادى كه در منابع اسلامى وارد شده ما را از چنين