اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 60
مخلوقات براى
اين بود كه جودى كند نه سودى كند.
من نكردم
خلق تا سودى كنم
بلكه تا بر بندگان جودى كنم
او فيّاض است
و منشأ تمام صفات حسنه، و اقيانوس مواج كمالات موجود در عالم. و اگر در ما صفتى از
آن صفات يافت مىشود قطرهاى از آن اقيانوس بىكران است و هستى مخلوقات از جمله
افاضات خداوندى است كه عين كمال است. او با خلقت مخلوقات اولين مرحله كمال را براى
خلايق ايجاد فرموده تا سكوى پرش مراحل ديگر تكامل قرار دهند و به نهايت مرحله ممكن
كه لقاء او است برسند. [1]
مرحوم الهى
قمشهاى اين عارف واله اشعارى در شرح خطبه متقين سروده كه در ذيل فرازها مىآوريم
وى در ذيل «رُورىَ انَّ صاحِباً لِأميرالمؤمنين يُقالُ لَهُ هَمّام كانَ
رجلًا عابداً فقال يا اميرَالمؤمنين صِفْ لِى المتّقين حتى كَانّى انْظُرُ
الَيْهم» چنين گويد:
شنيدم عاشقى
پروانه خويى
در آئين محبت راستگويى
رفيق خلوت
آن سلطان دين را
حريف صحبت آن عشق آفرين را
يكى دلباخته
پيش شه عشق
على گنجينه سرّ اللّه عشق
بيامد نزد
آن شه با دل پاك
دلى چون گل ز داغ عشق صد چاك
بيامد تا
نشان زان يار جويد
طريق وصل آن دلدار پويد
بيامد تا شه
افروزد دلش را
ز برق عشق سوزد حاصلش را
[1]. بحث علت غايى و هدف آفرينش از مهمترين
مباحث فلسفى است كه بوعلى سينا آن را «افضل اجزاء الحكمة» (بهترين قسمتهاى فلسفه)
ناميده است و طبعاً بحث گستردهتر، عميقتر و استدلالىتر را مىطلبد كه متاسفانه
از مستواى اين نوشته خارج است و از اين روى علاقمندان را به كتابهاى فلسفى و به
ويژه به كتاب شرح منظومه استاد شهيد مطهرى جلد 2 بحث غايات از صفحه 41 به بعد
ارجاع مىدهيم).
اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 60