اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 22
داده
نمىشود.
3.
اتّقوا النّارَ الّتى اعِدّتْ لِلكافرين[1]-
در اين آيه (النار) مفعول واقع شده، يعنى بپرهيزيد از آتشى كه مهيا شده براى
كافرين، مفسّرين گفتهاند، وجه اين كه خاوند فرموده آتش الان مهيّا و آماده است،
يا اين كه فرموده بهشت الان موجود است، با اين كه مىتوانست در موقع نياز آنها را
يافريند، اين است كه: اى بشر بدان، نقد معامله مىكنيم، نه نسيه، اگرچه نسيه قادر
متعال هم نقد است.
4.
اتَّقوا فِتْتَةً لاتُصيبَنّ الذّين ظَلموُا مِنكُم خاصة[2]-
در اين آيه مفعول كلمه (فتنه) واقع شده، يعنى بپرهيزيد از فتنهاى كه فقط دامن
ظالمين شما را نمىگيرد، بلكه دامن بىتفاوتان جامعه (كه نظارهگر سيل گناه بودند
و دم نزدند) را هم مىگيرد، و بلكه بالاتر دامن كسانى كه قبول ظلم كردند و مظلوم
واقع شدند را هم مىگيرد.
از مجموع اين
چند آيه و آيات ديگر قرآن مىتوان نتيجه گرفت كه: حقيقت تقوى پرهيز است، پرهيز از
گناه، پرهيز از معصيت و نافرمانى، جالب اين است كه: خداوند از خود به عنوان» اهل
تقوى» ياد مىكند (هو اهل التقوى واهل المغفرة)[3] بله او هم پرهيز از ظلم مىكند، از اين كه اجر كسى را ضايع كند، از
اين كه ظلم ظالمان و عدل عادلان را به بوته فراموشى سپارد، و تعالى اللّه عن ذلك
علوّاً كبيرا.
بنابر اين كه
تقوى حقيقتش (پروا) شد، يك حالت نفسانى و روانى مىشود، يك نيروى نامرئى كنترل
كننده رفتار مىشود، نه يك عمل و فعل، يعنى فردى كه داراى اين حالت است متّقى
مىشود و نتيجه چنين حالتى اجتناب از معصيت،