responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 13

پیک جوان
آرزومندى حسين

                

پیک جوان

 

 

˜«علی‌نامه» منظومه‌ای کهن که به تازگی منتشر گردید

حضرت آیة الله العظمی سیستانی: کتاب علی‌نامه مرا زنده کرد.

منظومۀ «علی‌نامه» سرودۀ شاعری گمنام با تخلّص «ربیع» است که آن را در اعتراض به شاهنامۀ فردوسی سروده است.

این کتاب، در سال 482 هجری قمری (حدود سدۀ هفتم) سروده شده که با مقدمۀ استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر محمود امید سالار از سوی «مرکز پژوهشی میراث» منتشر شده است.

نسخۀ اصلی این کتاب در کتاب‌خانۀ موزۀ قونیه است که مجتبی مینوی آن را به‌صورت میکروفیلم به ایران آورده است. «علی‌نامه» از جهت سبک و بیان حماسی به‌خصوص در حوزۀ توصیف و تصویرگری و ابزارهای آن، ارزش فراوان دارد.

دکتر کدکنی معتقد است که یک‌سوم این منظومه، اشعاری قوی و در خور توجه است. این اثر در واقع دغدغه‌های شیعیان را نشان می‌دهد که می‌خواستند در زمان خلافت عباسیان حضور معنوی خود را اعلام کنند.

این اثر که نخستین تجربۀ شعر حماسی شیعه است، هم از نظر قدمت تاریخی حماسه‌های شیعی و هم از نظر دربرداشتن نوا در لغات و ترکیبات فارسی کهن، در کمال اهمیت است که تاکنون گمنام مانده و در کتاب‌های تاریخ ادبیات فارسی به آن اشاره نشده است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی ضمن اظهار شگفتی از نوشته شدن کتاب «علی‌نامه» پنجاه سال پس از سرایشِ شاهنامۀ فردوسی، فرمودند: «کتاب علی‌نامه مرا زنده کرد». وی هم‌چنین افزود: من کتاب زیاد می‌خوانم، اما این کتاب را کنار دستم گذاشته‌ام.

در این‌جا به یک نمونه از اشعار حماسی «علی‌نامه» اشاره می‌کنیم:

اگر باخیانت ببودی علی

 

نخواندیش یزدان ولیّ وفی

 

همیدون که بُد اختیار خدای

 

شب و روز بُد پیشکار خدای

ز موسی و عیسی و نوح و خلیل

 

نشان داشت آن شهسوار جلیل

به حلم اندر آن بود نوح حلیم

 

به خشم اندر آن بود همچون کلیم

به علم اندر آن آدم دیگر است

 

ز نفس محمد یکی گوهر است

چو تخم همه راستی حیدر است

 

ز روی یقین نفس پیغمبر است

کسی که خلاف آورد اندرین

 

بود دشمن مصطفای اَمین

 

˜شهر 1200 ساله «هفت دغنان»، نمادی از تاریخ کهن گیلان است

شهر تاریخی 1200 ساله هفت دغنان، در غرب مرکز استان گیلان در منطقۀ «گسگر» صومعه‌سرا قرار دارد که در گذشته مرکز حکومت گسگر بوده است.

ویرانه‌ها و خرابه‌های به‌جا مانده از این شهر نشان از یک منطقۀ باستانی دارد. این محوطۀ تاریخی برای اولین بار توسط باستان‌شناسان در سال 1382 شناسایی شد. آنان در حین کاوش‌های خود بقایایی از یک گورستان دورۀ اسلامی را شناسایی کردند که اجساد آن به‌صورت نامنظم دفن شده بودند که بنابر فرضیۀ باستان‌شناسان، این امر به دلیل وقوع حادثه‌ای همچون زلزله، بیماری یا جنگ اتفاق افتاده است.

با ادامۀ کاوش‌ها، باستان‌شناسان موفق شدند بخش‌هایی از این شهر تاریخی را شناسایی کنند که شامل حمام‌های قدیمی، بقایایی از ساختمان‌های قدیمی، پل‌های خشتی، مسیر آب‌رسانی به داخل شهر، جاده‌های سنگ‌فرش، انبارهای متعلق به تنبوشه‌های سفالی و معابر بود.

کاوش‌ها و گمانه‌زنی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که این شهر براساس الگو و سیستم شهریِ پیشرفته طراحی شده است و تمامی خصوصیات شهرهای گیلان را در دورۀ اسلامی دارد. با توجه به آثار به‌دست‌آمده از این شهر، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که شهر تخریب‌شده، در گذشته دارای ساختمان‌های بسیار مجلل و زیبا بوده است.

بسی تیر و دی‌ماه و اردیبهشت

 

بیاید که ما خاک باشیم و خشت

کسانی که از ما به غیب اندرند

 

بیایند بر خاک ما بگذرند

  ˜گشت و گذاری در دیدنی‌ها و اماکن تاریخی شهر اصفهان

اصفهان در قلب ایران واقع شده و قدمت آن به بلندای قدمت تاریخ ایران است. بنای اصفهان را به‌ طهمورث، سومین پادشاه از سلسلۀ پیشدادیان نسبت داده‌اند. ورود اسلام و گسترش آن و تأثیر عمیق فرهنگ اسلامی در زیر بنای ساخت شهر اصفهان و وجود هنرمندان ایرانی باعث گردید تا یکی از زیباترین شهرهای مذهبی جهان شکل بگیرد که در آن، نمودهای فرهنگی باارزش از جمله مساجد و مناره‌ها و مدارس علمیه بود.

در دورۀ دیالمه، صاحب بن عباد که مردی کریم و فاضل بود، اصفهان را به مرکز علم و ادب و هنر تبدیل کرد و فضلا و دانشمندان را به آن‌جا کشاند. در دوران سلجوقیان، آبادانی اصفهان با ساخت مساجد، کوشک‌ها، باغستان‌ها و عمارت‌های باشکوه رونق گرفت و مرکزیت یافت.

بعضی از بناهای معروف این شهر بزرگ عبارت‌اند از:

1- کاخ چهل‌ستون: این عمارت در اوایل قرن 11 ه.ق در میان باغ و مجموع بناها و کاخ‌های محوطه دولتخانۀ صفوی ساخته شده است. این بنا عمدتاً به منظور پذیرایی رسمی از میهمانان و سفرای خارجی است.

2- گلستان شهدای اصفهان

3- میدان نقش جهان (میدان امام)

4- بازار قیصریه: سردرب قیصریه در شمال میدان امام ساخته شده و یکی از زیباترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می‌دهد.

5- مسجد امام

6- خانۀ امین

7- حمام علیقلی آقا

8- آتشگاه: کوه آتشگاه در هفت کیلومتری غرب اصفهان در همان مسیر منارجنبان قرار دارد. ارتفاع این کوه 1680 متر از سطح دریاست و یکی از معدود بناهای مربوط به دوران قبل از اسلام است.

9- مسجد جامع اصفهان

10- کاخ هشت بهشت

11- پل خواجو

12- 33 پل

13- کلیسا و موزۀ واتک: این کلیسا یکی از زیباترین کلیساهای ایران است که از نظر معماری آمیخته‌ای از معماری ایرانی و اروپایی است.

14- منارجنبان

15- عمارت عالی‌قاپو

16- مسجد سید: این مسجد بزرگ‌ترین و مشهورترین مسجد اصفهان از قرن سیزدهم هجری است که به دستور حجة الاسلام حاج سید باقر شفتی، از علمای بزرگ امامیه در دورۀ سلطنت محمدشاه قاجار بنا شده است.

17- مسجد شیخ لطف الله: در ضلع شرقی میدان امام، مسجدی قرار دارد که در زمان شاه عباس اول صفوی به منظور محل عبادت و حوزۀ تدریس مرحوم شیخ لطف الله از علمای بزرگ جبل عامل، بنا شده است.

18- گنجینه‌های هنرهای تزیینی: این گنجینه مشتمل بر بخش‌های مختلف خوشنویسی از قبیل آثار خط و کتابت، جلدسازی، نگارگری و آثار لاکی، بافته‌ها و رودوزی‌های سنّتی، فلزکاری، آثار چوبی، سفال و آبگینه می‌باشد که یادگارهای نفیس و ارزش‌مندی از دورۀ صفوی و قاجاریه را دربرمی‌گیرد.

19- خانه شیخ الاسلام

20- مسجد حکیم

˜ دانشگاه مجازی امام خمینی(ره)

ضرورت تبیین اندیشه‌های ناب دینی از یک سو و پاسخ‌گویی به درخواست فراوان مشتاقان یادگیری معارف اسلامی در سراسر جهان از سوی دیگر، انگیزۀ تأسیس دانشگاه مجازی امام خمینی(ره) را در مؤسسان آن ایجاد نمود.

این دانشگاه، نهادی حوزوی است که رسالت اصلی آن، تربیت کارشناسان متعهد در زمینه‌های علوم انسانی با پشتوانۀ مطالعات و تحقیقات اسلامی است.

ترویج جهانی معارف ناب اسلامی به زبان‌های رایج، پاسخ‌گویی به شبهات در خصوص معارف اسلامی شیعی، رشد کمی و کیفی آگاهی‌های مسلمانان جهان از معارف دین، تربیت نیروهای متخصص دینی در سراسر جهان، همکاری با مراکز دینی جهت ترویج آموزه‌های دینی و ... از جمله اهداف این دانشگاه است.

دوره‌های آموزشی این دانشگاه به سه شکل برگزار می‌شود:

1- بلندمدت آزاد معارف اسلامی؛ 2- کارشناسی معارف اسلامی؛ 3- دوره‌های کوتاه‌مدت.

از جمله فعالیت‌های فوق برنامۀ این دانشگاه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

1- ایجاد نشریۀ الکترونیکی دانشگاه برای ارتباط بیش‌تر با مخاطبان؛ 2- پشتیبانی بانک مقالات علمی؛ 3- زمینه‌سازی تأسیس انجمن‌های علمی در شبکه جهانی اینترنت؛ 4- ارائۀ مشاوره اخلاقی و تحصیلی به دانش‌پژوهان؛ 5- تهیه کتاب‌خانۀ دیجیتال در فرمت‌های PDF؛ 6- ....

دانشگاه مجازی امام خمینی(ره) وابسته به مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است.

آثار دیدنی شهر مقدس قم

˜ مسجد جامع

یکی از بزرگ‌ترین مساجد قم، مسجد جامع این شهر است که به قولی در قرن هشتم توسط سلطان جانی خان، پادشاه ترکستان ساخته شده است. تاریخ نگارش یکی از کتیبه‌های آن سال 529 هجری قمری است، ولی تاریخ دقیق احداث مسجد مشخص نیست.

این مسجد دارای مقصوره و گنبدهای باستانی و ایرانی قدیمی با دو گوشواره و سه شبستان به ضمیمۀ ایوان و صحن و سرداب ورودی می‌باشد.

مقرنس پوشش گچی ایوان، کاشی‌کاری‌های جذاب به همراه معماری قابل تحسین، مجموعه‌ای پدید آورده که مظهر جمال و اعتدال و شاه‌کار پدیدآورندگان آثار باارزش تاریخی است.

˜ تیمچه بازار

تیمچه بازار قم، از بناهای ارزش‌مند و باشکوه هنر معماری اسلامی است که در سال 1301 هجری قمری در دورۀ ناصری توسط هنرمند ممتاز استاد حسن معمار قمی طراحی و اجرا گردیده است. سقف تیمچه دارای دو گنبد و سه نیم گنبد بدون ستون است.

چشمۀ میانه با دهانه و بلندی 15 متر با پوشش آجری ظریف و آراسته با مقرنس گچی در زوایا، در طول 28 متر امتداد می‌یابد. پیشاپیش حجرات و غرفه‌های گرداگرد، مزیّن به درها و پنجره‌های زیبای اورسی بوده و امروزه غرفه‌هایی از آن باقی مانده است.

دانستنی‌ها

˜ یو پی اس چیست؟

یو پی اس به منابع تغذیه بدون توقّف می‌گویند. به عبارت دیگر وجود یو پی اس در کنار یک کامپیوتر ( یا مصرف‌کنندۀ برقی) به معنای امکان ادامۀ کار در شرایط نرمال برای مصرف‌کننده به هنگام قطع و یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی است.

چرا به یو پی اس نیاز داریم؟

کیفیت غیرایستا و متغیر برق می‌تواند بر روی عملکرد کامپیوترها مؤثّر باشد. وجود یو پی اس نه‌تنها به عنوان یک منبع تغذیه بلاوقفه، که به عنوان محافظی در برابر تغییرات ولتاژ ورودی نیز بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

یو پی اس می‌تواند از کاربر در مقابل رخ‌دادهایی چون از بین رفتن و یا تخریب اطلاعات سیستم محافظت‌ کند، حتی بدون حضور مستقیم وی.

یو پی اس‌ها چند دسته‌اند؟

یو پی اس‌ها چند دسته‌اند که به دو دسته اشاره می‌کنیم:

1- یو پی اس  OFF-LINE

این نوع از یو پی اس‌ها فقط به هنگام قطع برق و به عنوان منابع جای‌گزین، فعال می‌شوند.

2- یو پی اس ON-LINE

در شرایط طبیعی، تأمین خروجی در این نوع یو پی اس‌ها پس از تصحیح ورودی (پاک‌سازی ورودی از انواع نویز و احیاناً تصحیح سطح ولتاژ ورودی) انجام می‌پذیرد. تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، سرریز بار یا افزایش خارج از رنج دما، یو پی اس به مد BYPASS خواهد رفت.

روش انتخاب یک یو پی اس صحیح چگونه است؟

—دانستن مشخصات فنی یو پی اس‌های موجود در رنج موردنظر؛

—در نظر گرفتن یک ظرفیت صحیح برای تغییرات (افزایش ظرفیت) مصرف‌کننده‌ها؛

—انتخاب صحیح تولیدکننده و عرضه‌کننده؛

—انتخاب یو پی اس بر مبنای نیازمندی‌های واقعی.

˜ پایگاه اینترنتی روستانیوز

کم شدن مداوم جمعیت روستانشین کشور و بحران حاشیه‌نشینی، موجب سست شدن پایه‌های تولید محصولات استراتژیک گردیده است، به‌طوری که جمعیت روستایی کشور از سال 75 تا سال 85 به گواه آمار رسمی مرکز آمار ایران، بیش از هفت درصد کاهش یافته است. ضمن این‌که بخشی از جمعیت روستا نیز به دلیل معیشت میان شهر و روستا در تردد هستند.

این زنگ خطرها موجب شده تا مؤسسۀ عام المنفعۀ خواجه نصیر الدین طوسی به منظور اعتلای وضعیت جامعۀ روستایی کشور و توسعۀ محرومیت‌زدایی از آن، پایگاه اینترنتی روستانیوز را افتتاح کند.

این پایگاه که دربردارندۀ اخبار و اطلاعات روستاهای کشور است می‌کوشد با نگاهی جامع و تحلیلی مسائل روستایی را دنبال کند. بعضی از سرویس‌های این پایگاه عبارت‌اند از:

الف) سرویس‌های اصلی شامل: اخبار مرتبط با حوزۀ روستایی، مقالات، آموزش، معرفی روستاها، وبلاگ‌های روستایی، گزارش تصویری و معرفی کتاب؛

ب) سرویس‌های جانبی شامل: پیام کوتاه، نمابر و پل روابط عمومی؛

ج) سرویس‌های آتی سایت شامل: خبرگزاری روستایی، معرفی صنایع مرتبط با روستا، سرویس گفت‌وگوی مردم و مسئولان، بخش بازاریابی و بخش خدمات مددکاری روستایی.

آدرس اینترنتی:www.Roostanews.ir

˜ فناوری نانو چیست؟

فناوری نانو که گاه به آن فناوری ساخت مولکولی نیز گفته می‌شود، شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی و ادوات مکانیکی بسیار کوچک (در ابعاد مولکولی) سر وکار دارد.

یک نانومتر، یک هزارم میکرون است و اگر بخواهیم احساس فیزیکی نسبت به آن داشته باشیم می‌توان گفت که یک نانومتر 180000 قطر موی انسان است. به عبارت دیگر یک نانومتر برابر قطر 10 اتم هیدروژن و یا 5 اتم سیلسیم می‌باشد.

مراجع معتبر علمی برای فناوری نانو تعریف‌های گوناگونی ارائه داده‌اند. در یک تعریف، فناوری نانو عبارت است از هنر دست‌کاری مواد در مقیاس اتمی یا مولکولی و به خصوص ساخت قطعات و لوازم میکروسکوپی.

در تعریفی دیگر، گفته شده نانو بر پایۀ دست‌کاری تک‌تک اتم‌ها و مولکول‌ها استوار است؛ بدین منظور که بتوان ساختاری پیچیده را با خصوصیات اتمی تولید کرد.

˜ «کاغذ اخبار» اولین روزنامه ایران

قاجارها اگر هیچ کاری برای ایران نکرده باشند، دست‌کم مقدمه‌ای شده‌اند برای روی کار آمدن کاغذهای پرکلمه‌ای که امروز به آن روزنامه می‌گوییم. «کاغذ اخبار» را حتما آن‌هایی که به مدرسه رفته‌اند و ادبیات خوانده‌اند، می‌شناسند. 176 سال قبل میرزا صالح شیرازی از آن دست رجال قاجار که شیفتۀ فرنگ بوده‌اند، برای تحصیل به انگلستان رفت و طی پنج سالی که در آن کشور ماند، با زبان‌های انگلیسی، فرانسه و لاتین و علوم طبیعی، تاریخ و فن چاپ آشنا شد. او یک سوغات هم با خود به ایران آورد؛ سوغاتی که از جنس کاغذ بود.

روزنامۀ میرزا صالح البته شباهت زیادی به روزنامه‌های امروزی نداشت، ولی محتوایش هرچه بود، نامی داشت که از تمایل میرزا صالح به انعکاس خبرها و حوادث حکایت می‌کرد؛ کاغذ اخبار.

عده‌ای می‌گویند نام این روزنامه ترجمه لغت به لغت Newspaper است، ولی واقعیت این است که کسی به‌طور قطع چیزی در این‌باره نمی‌داند، اما آن‌چه از آن مطمئنیم، این‌که کاغذ اخبار به سردبیری میرزا صالح شیرازی کازرونی و به فرمان محمدشاه منتشر شده و عمری نزدیک به سه سال داشته است. البته کاغذ اخبار مثل بعضی دیگر از هم‌قطارانش مجالی نداشت تا صدای مردم کوچه و بازار را منعکس کند، چراکه این روزنامه نیز در انحصار اخباری بود که از دولت علیه ایران و آن‌چه در اندرونی دربار اتفاق می‌افتاد، حکایت می‌کرد.

کاغذ اخبار البته قبل از انتشار رسمی، یک طلیعه نیز داشت؛ یعنی همان چیزی که ما به آن پیش‌شماره می‌گوییم. این طلیعه در دو ورق بوده است که یک روی آن سفید و در سرلوحه آن نشانیِ دولت نقش شده و در قسمت پایین آن نیز «اخبار و وقایع شهر محرم الحرام 1253 که در دارالخلافه طهران است» قید شده است.

در صفحۀ اول طلیعه، اخبار ممالک غربیه (ایتالیا، ینگه دنیا(آمریکا)، انگلند(انگلستان)، عثمانی و ...) درج شده است. از کاغذ اخبار نسخه‌های زیادی در دست نیست، اما برای دیدن آن و ورانداز کردنش، مرکز اسناد و مطالعات تاریخ معاصر محل مناسبی است.

˜ روابط عمومی را بیش‌تر بشناسیم

از دیرباز و از زمانی که روابط عمومی به عنوان یک رشته و حرفه در کشور ما معرفی شد به دلیل این‌که تولید این حرفه براساس نیازها و زیرساخت‌های موجود در کشور نبود، ساز و کارهای مناسب هم برای توسعه و ارتقای روابط عمومی ایجاد نشد ولی با گذشت زمان و ایجاد نیازهای جدید در جامعۀ در حال پیشرفت ایران نیاز به داشتن روابط عمومی‌های کارآمد بیش از پیش احساس شد.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی، ارتباط دوجانبه‌ای است بین سازمان و مؤسسه از یک سو و گروه‌های مردمی که با آن سازمان یا مؤسسه سروکار دارند. هدف از ارتباط نیز ایجاد تفاهم، همکاری، جلب اعتماد و اقدام است.

روابط عمومی یک وظیفۀ مدیریتی است که به شناسایی، برقراری و حفظ روابط دوجانبه بین سازمان و مخاطبانی می‌پردازد که شکست  یا موفقیت سازمان به آنان بستگی دارد. روابط عمومی به مدیریت کمک می‌کند تا از افکار عمومی آگاه شود و به آن پاسخ‌گو باشد، از تغییرات و دگرگونی‌ها مطلع شود و به‌گونه‌ای کارا از آن استفاده کند.

وظایف روابط عمومی

1- اطلاع رسانی: روابط عمومی با اعتقاد به این‌که مردم باید از حق آگاهی برخوردار باشند وظیفۀ خود می‌داند که اطلاعات مورد نیاز مردم را به نحو شایسته تأمین کند.

2- اقناع و تبلیغ: هر سازمانی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند اقناع افکار عمومی است. برای نفوذ در اندیشه‌های مردم و تغییر عقیده و سلیقۀ تک‌تک افراد جامعه، از طریق اقدامات روابط عمومی می‌توان به نتیجه رسید.

3- انسجام‌بخشی بین سازمان و جامعه: هر سازمانی برای پایداری و دوام خود در رقابت‌های موجود نیازمند همراهی و حمایت‌های عمومی است که از طریق اقدامات روابط عمومی حاصل می‌شود. در واقع روابط عمومی به ایجاد رابطۀ متقابل بین مردم و سازمان‌های فعال اجتماعی می‌پردازد و رسالت مهمی بر عهده دارد که هیچ واحد دیگری چنین مسئولیتی ندارد.

با توجه به جوان بودن روابط عمومی در ایران از یک‌سو و اعتقاد غلط برخی از مدیران میانی به ریاکارانه بودن این اقدامات حتی در حد اطلاع‌رسانی از سوی دیگر باعث شد که روابط عمومی به رغم تداوم حیات سازمانی، از عملکرد واقعی خود دور شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد یک بازنگری جدی در روابط عمومی ایران لازم است تا این نگرش نامطلوب در سازمان‌ها و ادارات در مورد روابط عمومی برطرف شود. هرچند این امر زمان‌بر است، لکن راهی نیز جز این نیست.

 ˜ هفت راه ساده برای یک زندگی دیجیتالی سبز

کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی که زندگی جدید دیجیتالی ما را تشکیل داده‌اند، کمک بسیاری به صرفه‌جویی در منابع کرۀ زمین کرده‌اند. اما همین ابزارها به نوبۀ خود باعث آسیب رساندن به زمین نیز می‌شوند. برای یک زندگی دیجیتالی سبز این هفت راه به شما کمک می‌کند:

1- از ادیسون کمک بگیرید:

اشتباه نکنید منظور ما جناب آقای ادیسون، مخترع برق نیست؛ ادیسون یک نرم‌افزار رایگان است که باعث می‌شود کامپیوتر شما برق کم‌تری مصرف کند. کار با ادیسون ساده است و با نصب آن می‌توانید کامپیوتر را روی حالت‌های مختلف مصرف انرژی تنظیم کنید.

آدرس دریافت نرم‌افزار: http://tinyurl.com/b554av

2- در مصرف کاغذ و جوهر پرینتر صرفه‌جویی کنید:

پرینت کردن همیشه گران است اما با رعایت چند نکتۀ کوچک، در مصرف کاغذ و جوهر صرفه‌جویی می‌کنید. نرم‌افزاری به‌نام Greenprint هنگام پرینت، فضاهای خالی را حذف می‌کند و باعث می‌شود کاغذ کم‌تری برای چاپ مطالب استفاده شود. خیلی از اوقات پرینت با کیفیت بالا نیاز نیست، بنابراین با پایین آوردن کیفیت چاپ، میزان مصرف جوهر پرینتر به شدت کم می‌شود.

آدرس دریافت نرم‌افزار: http://tinyurl.com/56of4w

3- برای ارسال نمابر از کامپیوتر استفاده کنید:

بسیاری هستند که متن نامه را با کامپیوتر تایپ می‌کنند بعد آن را پرینت می‌گیرند و سپس فکس می‌کنند. اما راه‌حل ساده‌تری نیز هست؛ ارسال فکس با کامپیوتر. در سیستم عامل ویندوز یک نرم‌افزار به‌نام windows fax دارد که از طریق آن و یک مودم می‌توانید به دریافت و ارسال فکس بپردازید.

4- دست از سر اسکرین سیور بردارید:

لازم نیست همیشه در کامپیوتر screensaver داشته باشید، زیرا استفاده از اسکرین سیور باعث می‌شود که هارددیسک کامپیوتر همیشه فعال باشد، کارت گرافیک انرژی بیش‌تری مصرف کند و مصرف برق نیز افزایش یابد. پس اسکرین سیور را غیرفعال کنید و کامپیوتر را طوری تنظیم کنید که بعد از مدت کوتاهی به حالت standby برود.

5- کامپیوتر را خاموش کنید:

بهتر است هنگامی که از کامپیوتر استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید، زیرا این کار به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

6- دستگاه‌های جانبی را خاموش کنید:

معمولاً همراه کامپیوتر دستگاه‌های جانبی بسیاری قرار دارد؛ اسکنر، پرینتر، بلندگوهای چندتکه، دوربین، وب‌کم و ... تمام این دستگاه‌ها مصرف برق زیادی دارند. ضمن این‌که نوسانات برق دشمن اصلی لوازم جانبی است. بنابراین این دستگاه‌ها را هرگز روشن نکنید مگر هنگام نیاز.

7- در مصرف باطری موبایل صرفه‌جویی کنید:

باطری‌های تلفن همراه به حرارت بسیار حساس هستند و در معرض گرما انرژی خود را سریع‌تر از دست می‌دهند. بدن انسان یک کورۀ 37 درجه‌ای همیشه روشن است. همین دما می‌تواند باعث شود که گوشی شما بسیار سریع‌تر از معمول، شارژ تمام کند. بنابراین اگر می‌خواهید شارژ گوشی شما بیش‌تر دوام بیاورد آن را در جیب لباس و مجاور بدنتان قرار ندهید.

اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 13
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست