نميتواند الگويي مقبول و مشروع به شمار آيد؛ چه در اين شيوه، يك حزبِ زورمند، تمام قدرت را قبضه ميكند و همة مخالفان را سركوب كرده، از دور خارج ميسازد. براي نمونه، حزب بعث عراق يكي از روگرفتهاي نظام تك حزبي به شمار ميآيد.
بي شك اين الگوهاي ديكتاتوري و زورمدار، با روح و تعاليم اسلام سازگاري ندارند و جامعة اسلامي را بر مبناي آن نميتوان اداره كرد.
ردّ الگوي پلوراليسم حزبيِ غرب
در الگوي كثرتگرايي غربي هر يك از احزاب مرامنامهاي ارائه ميدهند و اهداف و شعارهايي مطرح ميكنند. مردم نيز در هواخواهي و انتخاب هر حزب و گروهي آزادند. كشمكشهاي سياسي هم، حتي اگر به خشونتهاي فيزيكي بينجامند، مقبول شمرده ميشوند.
اين شيوه نيز نميتواند الگويي سازگار با آموزههاي دينيِ اسلام باشد؛ چراكه هر حزبي كه قدرت تبليغات و توان مالي بيشتري داشته، از شگردهاي بهتري براي مطرح ساختن خود در جامعه بهره گيرد، از احزاب ديگر پيشي ميگيرد و تمام يا بيشتر قدرت را به دست ميآورد. به عبارت ديگر لازمة چنين الگويي آن است كه هر حزبي اهداف خاص خود را ترويج كند و حزب رقيب نيز بايد بكوشد تا ضمن طرح شعارها و اهداف خود، به هر وسيلهاي حزب ديگر را از ميدان به در كند، و اين امر، نميتواند با آموزهها و اهداف شريعت مقدس هماهنگ باشد، و نميتواند جامعه اسلامي را به وحدت و انسجام و سازماندهيِ مطلوب خود برساند.
امام خميني و تشكّلها
يكي از دغدغههاي بنياديني كه از آغاز شكلگيري نهضت الهيِ امام خميني(رحمه الله)