و با دروغى كه بر زبانتان مىرود مگوييد: اين حلال است و آن حرام، تا بر خدادروغ بنديد. همانا كسانى كه بر خدا دروغ ببندند رستگار نخواهند شد.
پس نبايد از پيش خود گفت فلان چيز حلال است و فلان چيز حرام، حلال و حرام تابع نظر و سليقه شما نيست، اين يك نوع شرك است؛ بايد ببينيد كه خدا چه گفته است. در جاى ديگر مىفرمايد:
و فرمود: «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ»[4]
البته رسول اللّه (صلىاللهعليهوآله) هم به دلخواه خود عمل نمىكرد، بلكه عمل او بر اساس الهام و وحى الهى بود. گاهى كه آيهاى نازل نمىشد با الهام الهى و با وحى غير قرآنى به اراده تشريعى خدا دست مىيافت: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْىٌ يُوحَى»[5]
بنابراين، اگر كسى از طرف خدا مأذون است كه قانون وضع كند، قانونى كه او وضع مىكند محترم و لازم الاجرا است. شيعيان معتقدند كه نظير چنين مجوّزى كه به پيغمبر اكرم (صلىاللهعليهوآله) داده شده بود، به ائمه معصومين نيز داده شده بود. البته در علم كلام دلايل روشنى براى اين مطلب آورده شده است كه يكى از آنها حديث ثَقلين است كه ائمه اطهار عليهمالسلام را عِدْل قرآن قرار داده است: