هـ.[1]از مجموعه اين احكام ويژه به دست مىآيد كه نبىّ گرامى اسلام، موقعيّت ممتازى در پيشگاه الاهى دارد كه براساس آن ويژگىها، به نبوّت و رسالت رسيده و بر او وحى نازل شده است و تكليف بزرگ هدايت بشر بر دوش وى گذاشته شده، و از سوى ديگر، حقوق و امتيازهاى خاصّى نيز براى حضرت قرار داده شده است. آنچه بدان يقين داريم، اين است كه خداوند، حكيم و عليم است، و كارهاى الاهى و احكام آسمانى هيچ يك بدون مصلحت نيست؛ امّا آن حكمتها دقيقاً چيست، خبر نداريم؛ واللّه العالم.
زنگرايى در جهان معاصر
عوامل پديد آمدن و رشد نهضتهاى دفاع از زن در جهان معاصر، به ويژه در كشورهاى غربى چيست؟
[2] در اين زمينه، پژوهشگران تحقيقهايى كرده، و عواملى را بر شمردهاند. به طور خلاصه مىتوان گفت: سه عامل اساسى در به پديدآمدن و رشد نهضتهاى دفاع از حقوق زن بيشترين تأثير را داشته است:
1. هوسرانى و شهوتطلبىِ مردان: شكّى نيست كه در هر يك از جوامع و فرهنگهاى بشرى و به ويژه در نظامهاى دينى، زنان كم و بيش قيد و بندهايى از قبيل «حجاب» داشتهاند. مردان شهوت پرست در صدد برآمدند تا با عناوين فريبندهاى چون «حقوق زن» و «آزادى زنان» آنان را از آن قيد و بندها رها سازند و از خانهها بيرون بكشند و بدين ترتيب، به ارضاى هرچه بيشتر شهوتهاى حيوانى خود بپردازند.
2. بهرهكشى اقتصادى از زنان: پس از صنعتى شدن كشورهاى غربى، سرمايهداران و كارفرمايان به جست و جوى نيروى كار ارزان برخاستند و چون زنان تا آن زمان و در آن ممالك، درآمدى نداشته، به طور طبيعى مىپذيرفتند كه مزدى كمتر از مردان به آنان بپردازند، كارخانهداران در صدد سوءاستفاده از اين وضع برآمدند. شعارهايى از قبيل: «زنان بايد آزاد باشند؛ در چهارديوارى خانه محصور نمانند؛ استقلال اقتصادى داشته باشند و در صحنههاى
[1] حقوق و تكاليف اختصاصى ديگرى نيز وجود دارد كه برخى از آنها در قرآن آمده است. ر.ك: احزاب (33)، 28ـ35 و 50ـ53. [2] ر.ك: محمّد تقى مصباح يزدى، جزوه حقوق و سياست در قرآن، درس 206.