على(عليه السلام) مىدانند چنين نادانىها و ضعف معرفتهايى وجود دارد و ديده مىشود كه عدهاى بين اميرالمؤمنين(عليه السلام) و سايرين تفاوت چندانى قايل نمىشوند.
در روزگار ما كه انواع شبهههاى شيطانى رواج يافته است، در بعضى مجالس ـ حتى در دانشگاهها، مدارس و سخنرانىهاى عمومى ـ گاهى برخى بى شرمانه ابراز مىكنند كه شخصيتهايى كه براى پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام) درست شده، افسانه و اسطوره است و واقعيت ندارد. مىگويند، آنها نيز مثل ساير مردم بوده اند. حتى گاهى اعتراض مىكنند كه چرا براى نام آنها صلوات مىفرستيد و به آنها سلام مىكنيد!
ما در مقابل اين قبيل افراد سخنى نداريم جز اين كه بگوييم:
وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُور؛1 و خدا به هر كس نورى نداده باشد او را هيچ نورى نخواهد بود. آرى، فَمَنْ يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللّهُ؛2 پس آن كس را كه خدا گمراه كرده، چه كسى هدايت مىكند؟
اما به هر حال بايد به شبهاتى كه القا مىشود توجه كرد و براى اين كه نوجوانان و جوانان ما تحت تأثير آنها قرار نگيرند، بايد پاسخى روشن به آنها ارائه كرد.
دسته دوم از فضايل اميرالمؤمنين(عليه السلام) با اين كه منشأ الهى دارد، لكن در زندگى و كيفيت شكل گرفتن رفتارها، سيره و سنّت آن حضرت تأثير دارد. تولد در خانه كعبه، شخصيت حضرت على(عليه السلام) را تغيير نمىدهد و تنها،