جنگى و سلاحهاى رايج را در مصاف با دشمن به كار نگيرد و از خدا پيروزى طلب كند! چنين توقعى بى جا است و بدون هيچ اقدامى، و صرفاً با تكيه بر چنين توقعاتى، كمتر ممكن است كه انسان به نتيجه دلخواه دست يابد.
نتيجه اين كه، امدادهاى غيبى خداوند و تأييدات الهى نسبت به مسلمانان در جهاد با دشمنانشان، مشروط به اين شرط كلى است كه مؤمنان آن چه در توان دارند به كار گيرند. تنها در اين صورت است كه اگر آنان موفق به حل مشكل نشدند و با به كارگيرى همه نيرو و توان ظاهرى، باز هم نيازمند به كمكهاى فوق العاده ديگرى بودند، خداى متعال از راههاى فوق العاده و غيرطبيعى آن چه را در اختيار ندارند و نيازمند آنند به آنان مىرساند و مشكل آنها را حل مىكند. قرآن كريم نيز همين نتيجه را تأييد مىكند و از آيات قرآن مىتوان فهميد كه امدادهاى غيبى خداوند بى قيد و شرط نيست.
اكنون پس از اين بحث كلى، جاى پرسش از شرايط امدادهاى غيبى الهى است. قرآن كريم در اين باره شرايط مختلفى را مطرح كرده كه در اين جا به بررسى و ذكر آنها مىپردازيم.
شرايط و زمينههاى امدادهاى غيبى خداوند
تا آن جا كه ما تحقيق و بررسى كرديم، قرآن كريم براى پيروزى مؤمنان در جهاد با كفّار دوازده شرط بيان داشته است، كه هرگاه آنان اين دوازده شرط را كاملا رعايت كنند، خداى متعال به ايشان توجه ويژه خواهد كرد و نصرت و فتح آنها حتمى است. در اين جا اين دوازده شرط را ذكر كرده و يك به يك بررسى مىكنيم.