خصوصا هر گاه به سبب اعتقاد به عدالت او را وصى كرده باشد. هر چند قائل به اشتراط عدالت در وصى هم نباشيم. و اما جهل به مسأله: پس به سبب آن فرقى حاصل نمىشود.
مربوط به آخر سطر شانزدهم هفت صفحه قبل است (308) كه صوم و صلاة مقدم است واجب است حتى بر سيصد تومان هم بنا بر اين كه از باب تبرع باشد و آن چه از وصاياى مذكور زايد بر ثلث باشد موقوفست به امضاى ورثه و اين به جهت اينست مربوط به مسأله 283 صد و چهل و دو صفحه بعد است (456)
283: سؤال:
هر گاه طفلى با طفل ديگر لواط كرده و فاعل همشيرۀ مفعول را گرفته، و لكن شك دارد كه حشفه داخل شده يا نه.
جواب:
اظهر اينست كه دخول تمام حشفه- يعنى تا ختنهگاه- در اينجا ضرور نيست و همين كه قليلى از آن داخل شد منشأ حرمت مىشود و بايد تفريق كرد و اما هر گاه در آن هم شك دارد پس منشأ حرمت نمىشود.